پیام دایکندی

دایکندی یعنی سرزمین دلیر مردان

پیام دایکندی

دایکندی یعنی سرزمین دلیر مردان

نگاهی تاریخی به زیارت سخی در شهر کابل

 ساخت زیارت سخی شهر کابل به صدها سال قبل به زمان پادشاهی "احمد شاه ابدالی" بر می‌گردد...  

تاریخچه زیارت سخی در شهر کابل از زبان تولیت روضه سخی شهر کابل:

 ساخت زیارت سخی شهر کابل به صدها سال قبل به زمان پادشاهی "احمد شاه ابدالی" بر می‌گردد.

"سید یاسین علوی" تولیت روضه "سخی" در رابطه با چگونگی شکل‌گیری زیارت سخی، گفت: زمانی که خرقه منصوب به حضرت محمد(ص) از "فیض‌آباد" مرکز ولایت "بدخشان" در راه "قندهار" از بزرگراه "پروان"- کابل می‌گذشت: حاملان این خرقه تصمیم گرفتند ساعاتی را در کابل استراحت کنند.

وی ادامه داد: آن‌ها این خرقه را برای زیارت ساکنان شهر کابل در مکانی که امروز زیارت سخی در آن قرار دارد، بر زمین گذاشتند.

علوی تصریح کرد: حاملان خرقه که اهل عرفان و تقوا بودند، 3 شب متوالی در خواب دیدند که حضرت علی‌(ع) به این مکان می‌آید و در کنار خرقه مبارک حضرت رسول(ص) نماز می‌خواند و در شب سوم به آنان توصیه می‌کند تا در این محل، زیارت و بارگاهی بنا کنند.

وی خاطرنشان کرد: حاملان خرقه، خواب خود را برای احمدشاه بابا تعریف کردند و وی دستور داد در همان مکانی که حضرت علی(ع) ایستاده بود، گنبدی ساخته شود.

*استقلال افغانستان خواسته مادر "امان الله خان" از امام علی(ع)*

تولیت زیارت سخی، با اشاره به این که90 سال قبل "حیات بیگم" مادر امان الله خان پادشاه سابق افغانستان به زیارت سخی آمد و از حضرت علی(ع) خواست تا زمینه خروج انگلیس‌ها را از افغانستان فراهم کند، گفت: پس از این که حاجت مادر امان الله خان مورد قبول درگاه خداوند متعال قرار گرفت و افغانستان استقلال خود را به دست آورد، وی در کنار گنبدی که احمد شاه بابا بنا کرده بود، گنبد دیگری ساخت.

علوی ادامه داد: این 2 گنبد که در زمان احمدشاه بابا و امان الله خان بنا شده با سابقه‌ترین گنبدهای شهر کابل به شمار می‌روند.

وی تصریح کرد: از آنجا امروزه به دلیل افزایش جمعیت، محوطه و صحن زیارت سخی پاسخگوی نیاز زائران و مردم نبود به همین دلیل، 2 شبستان جدید در سال 1385 برای خانم‌‌ها و آقایان در این مکان ساخته شد.

علوی گفت: به برکت وجود خرقه پیامبر اسلام (ص) و نام حضرت علی (ع)، مردم افغانستان از سال‌ها پیش با حضور در این زیارت و راز و نیاز با خداوند، به مراد خود می‌رسند.

سنگ "ذوالفقار" در زیارت سخی، نشانه‌ای از کرامت امام علی(ع)*

علوی تصریح کرد: حاملان خرقه مبارک حضرت رسول(ع) در ذیل خوابی که دیده بودند، اظهار داشتند: زمانی که حضرت علی (ع) در محلی که اکنون زیارت سخی نامیده می شود، نماز می‌خواند، شمشیر خود را روی سنگی گذاشت، پس از این که این افراد از خواب بیدار شدند متوجه شدند که همان سنگی که حضرت شمشیر خود را بر روی آن گذاشته بود، از وسط 2 نیم شده و به همین دلیل از آن روز به بعد این سنگ به ذوالفقار، مسما شد.

 

تولیت روضه سخی در ادامه خاطرنشان کرد: مردم معتقدند هستند که اشخاص گناهکار، هنگام عبور از این سنگ در میان آن گیر می‌کنند.

وی ادامه داد: ده‌ها سال قبل فردی که در میان این سنگ گیر کرده بود، پس از دعا و نیایش بسیار به درگاه خداوند و قربانی کردن گوسفند، از میان آن آزاد شد.

مقبره افراد سرشناس در محوطه زیارت سخی*

علوی با اشاره به قبرستانی که در نزدیکی زیارت سخی موقعیت دارد، افزود: زمین این قبرستان توسط فردی به نام "بهسود" از مردم هزاره خریداری و وقف زیارت سخی شد.

وی گفت: در داخل محوطه روضه سخی افراد و شخصیت‌های سرشناسی چون حیات بیگم مادر امان الله خان و همسر وی و همچنین "آیت الله میرعلی احمد حجت" از رهبران شیعیان کابل در اوایل قرن 20 و دیگر شخصیت‌های بلند پایه و آبرومند افغانستان مدفون هستند.

*مسجد روضه سخی با گنجایش صدها نمازگزار*

به گفته علوی آیت الله حجت در سال 1343 خورشید، مسجدی را در جنوب روضه سخی بنا کرد که این مسجد گنجایش صدها نمازگزار را دارد.

وی اظهار داشت: این عالم شیعی، برای برگزاری مراسم بر افراشتن علم مبارک حضرت علی (ع) اقداماتی بسیاری انجام داد و به این مراسم رونق زیادی بخشید.

تولیت روضه سخی با بیان این که ریاست روضه سخی شهر کابل آمادگی‌های لازم را برای برگزاری مراسم نوروز سال 1391 در دست انجام دارد، افزود: جلسات آمادگی با شرکت نمایندگانی از وزارت کشور، فرماندهی پلیس کابل، ریاست امنیت ملی و دیگر نهادها برای برگزاری هرچه بهتر این مراسم از نظر امنیتی و دیگر بخش‌ها برگزار کرده است.

وی ادامه داد: خانه‌های اطراف زیارت سخی از سوی نیروهای امنیتی مورد بازرسی قرار می‌گیرند و از صاحبان آن‌ها ضمانت گرفته می‌شود تا قبل از مراسم نوروز و 2 ماه پس از آن، منازل خود را به کسی به اجاره ندهند.

علوی تصریح کرد: از چند سال بدین‌سو ساختمان زیارت سخی در حال بازسازی و مرمت‌کاری است که تاکنون 95 درصد این پروژه تکمیل شده است.

وی در اخیر گفت: هزینه بازسازی این اثر تاریخی، بیش از 1 میلیون دلار پیش‌بینی شده است.

منبع: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13901218000286

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد