پیام دایکندی

دایکندی یعنی سرزمین دلیر مردان

پیام دایکندی

دایکندی یعنی سرزمین دلیر مردان

مصارف گزاف عروسی عامل افزایش فرار دختران به قصد ازدواج در دایکندی

مسوولان ریاست امور زنان ولایت دایکندی از افزایش 15 درصدی فرار دختران از منزل به قصد ازدواج  در این ولایت خبر میدهند...  

به گفته آنان در یک سال اخیر، ولایت دایکندی بالا ترین آمار فرار دختران ازمنزل را درسطح افغانستان، به خود اختصاص داده است و این آمار  در حال حاضر به گونه بی پیشینه  با گذشت هر روز بیشتر افزایش می یابد.

ذکیه رضایی رییس امور زنان ولایت دایکندی می گوید:  فرار دختران ازمنزل به قصد ازدواج در این ولایت، در حال حاضر به یک عرف تبدیل شده وکمتر ازدواج را می توان یافت که بصورت نورمال انجام شود.

وی می افزاید:" این اداره، تنها درپنج ماه اول سال جاری 40 مورد فرار دختران از منزل را ثبت کرده است که افزایش 15 درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می دهد".

با این حال باشندگان این ولایت می گویند: مصارف گزاف عروسی، طویانه بلند و ازدواج های اجباری ازعوامل عمده فرار دختران دراین ولایت می باشد.

انان از افزایش فرار دختران ابراز نگرانی نموده می افزایند: این موضوع  سبب افزایش خشونت ها علیه زنان، باج گیری وزندانی  شدن دختران فراری نیز  شده است.

جملیه جویا، باشنده ولسوالی شهرستان ولایت دایکندی می گوید که فرار دختران به قصد ازدواج به یک عرف تبدیل شده است و حتی خانواد ها، پسران شان را تشویق می نمایند تا دختران را فرار دهند.

وی از نهادهای عدلی و قضایی می خواهد که در این قسمت بیشتر توجه نمایند و عاملان این چنین رویداد ها را براساس قوانین نافذه کشور مجازات نمایند.

از سوی هم مسولان دفتر ساحوی کمیسیون مستقل حقوق بشر در دایکندی، ضمن ابراز نگرانی از افزایش فرار دختران به قصد ازدواج می گویند که این آمار بیشتر از ارقامی است که نزد  ادارات دولتی و غیر دولتی به ثبت رسیده است.

جواد دادگر رییس دفترساحوی کمیسیون مستقل حقوق بشرافغانستان در ولایت دایکندی می گوید: تنها در پنج ماه اخیر سال روان خورشیدی، 13 دختر به قصد ازدواج فرار کرده اند اما این آمار بیشتر از رقمی است که انان به ثبت رسانیده اند.

وی می افزاید:  دربسیاری موارد فرار دختران از منزل سبب اعمال خشونت ازسوی خانواده  های پسر وحتی منجر به  طلاق دختران شده است.

گفتنیست با آنکه قانون منع خشونت علیه زنان در افغانستان موجود است، اما گفته می شود که این قانون به درستی از سوی برخی از نهاد های دولتی تطبیق نشده و با زنان از تبعیض کار گرفته می شود.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد