پیام دایکندی

دایکندی یعنی سرزمین دلیر مردان

پیام دایکندی

دایکندی یعنی سرزمین دلیر مردان

علیرضا محسنی رییس دانشگاه کاتب: اگر دولت حمایت کند، در مناطق مرکزی دانشگاه تاسیس می کنیم

دکتر علیرضا محسنی گفت : دانشگاه کاتب همانند تمام مراکز خصوصی تحصیلات عالی بدنبال گسترش کمی و کیفی خود می باشد.

دکتر علیرضا محسنی، در حاشیه نشست گفتمان در گفتگو با خبرنگار شفقنا افغانستان اظهار داشت : در حال حاضر در ولایت دایکندی یک موسسه تحصیلات عالی خصوصی وجود دارد، اما برای مناطق مرکزی یک مرکز کافی نیست.

وی افزود : در صورت حمایت دولت، دانشگاه کاتب آمادگی دارد تا در مناطق مرکزی افغانستان دانشگاه خصوصی ایجاد کند.

رییس دانشگاه کاتب عنوان کرد : گسترش یک دانشگاه در دو زمینه کمی و کیفی قابل بررسی است، برای دانشگاههای خصوصی بسیار مهم است که شعبات بیشتری داشته باشند و از لحاظ کمی هم گسترش پیدا کنند.

وی گفت : اگر دولت بتواند شرایط را فراهم بکند، ما حاضریم در مناطق مختلف افغانستان دانشگاه تاسیس کنیم و دانشجو بپذیریم.

دکتر محسنی با بیان اینکه اولین مشکلی که موسسات خصوصی در داخل افغانستان دارند، ذهنیت داخلی و دولتی به بخش خصوصی است، خاطرنشان کرد : بدلیل نبودن سابقه تاریخی در بخش خصوصی، متاسفانه این ذهنیت منفی به بخش خصوصی در افغانستان وجود دارد و باعث شده است که مشکلات زیادی در این زمینه بوجود بیاید.

 

وی تصریح کرد : موسسات آموزش عالی و دانشگاههای خصوصی باید به سمت شفافیت و کیفیت بروند، کیفیت آموزشی باید مورد تاکید قرار بگیرد و دانشگاهها سعی کنند، همزمان با کمیت، کیفیت آموزشی را بالا ببرند و به دنبال تضمین کیفیت در دانشگاههای خصوصی باشند.

رییس دانشگاه کاتب در ادامه گفت : بخش دیگر هم نظارت دولت است، دولت باید طرزالعمل های شفافی داشته باشد و بر اساس این شفافیت با دانشگاهها تعامل کند.

محسنی تصریح کرد : دانشگاههای خصوصی با نظارت دولتی مشکلی ندارند و همواره آماده بازرسی هستند اما از سوی دولت نظارت چندانی صورت نمی گیرد.

وی با اشاره به برخی مسایل موجود در داخل افغانستان، عنوان کرد : دولت نباید با تبعیض برخورد کند و سعی کند با یک پیش زمینه شفاف وارد مبحث بازرسی شود.

دکتر محسنی در پاسخ به اینکه دولت افغانستان چقدر به مراکز خصوصی آموزش عالی کمک می کند، عنوان کرد : دولت متاسفانه کمک چندانی به دانشگاههای خصوصی ندارد، بحث ما این نیست که دولت به دانشگاهها بودجه بدهد، بلکه اتحادیه موسسات خصوصی درخواست هایی بسیار شفاف را از دولت خواسته است.

 

وی در ادامه بیان داشت : موسسات آموزشی نقشی مثبت در بستر اجتماع دارند و می توانند زمینه پیشرفت و ترقی در یک کشور باشند.

رییس دانشگاه کاتب گفت : توقع ما این است که موسسات آموزش عالی معاف از مالیات باشند و این شاید کمترین درخواست بخش آموزش خصوصی باشد.

دکتر علیرضا محسنی با بیان اینکه فارغ التحصیلان می توانند نقشی مفید در بستر جامعه داشته باشند، خاطرنشان کرد : وقتی دانشگاهها افراد جامعه را آموزش می دهند، قطعا افراد آموزش دیده می توانند در جامعه نقشی مفید ایفا کنند، اصولا فارغ التحصیلان افرادی هستند که آداب اجتماعی را رعایت می کنند، قانون را رعایت می کنند و می توانند در پیشبرد این قانون در جامعه ایفای نقش کنند.

وی گفت : دولت به سمت توسعه آموزش حرکت کند، در دو سال اخیر برخی موسسات به حالت نیمه فعال در آمده اند و ما اگر نتوانیم حرکت رو به رشد و پویا را داشته باشیم دچار مشکل خواهیم شد.

وی بیان داشت : خواسته ما از دولت این است که در همه جنبه ها به سمت توسعه برود، ارتقای اساتید، ارتقای فضای آموزشی و ارتقای سطح علمی دانشگاهها از جمله درخواستهای دانشگاههاست.

رییس دانشگاه کاتب یادآور شد : در حال حاضر در حدود 112 مرکز آموزش عالی خصوصی در ولایات مختلف افغانستان فعالیت دارند.

وی در ارتباط با تمرکز زدایی دانشگاههای خصوصی از کابل به سایر نقاط افغانستان، تصریح کرد : برای تمرکز زدایی موسسات خصوصی از کابل، بهتر است که دولت امتیازاتی برای موسساتی که شعباتی در سایر ولایات دارند در نظر بگیرد تا این موسسات تشویق شوند و در سایر ولایاتی که از وجود مراکز آموزش عالی محروم هستند، دارای این مراکز شوند.

وی عنوان کرد : دولت می تواند سیاستی را به کار ببندد که هم جوانان به تحصیل ترغیب شوند و هم برای این جوانان شغل در نظر بگیرد.

رییس دانشگاه کاتب در پایان بیان داشت : کسی که در گذشته قرار بود بعنوان استاد تدریس کند حداقل باید دارای مدرک ماستری(فوق لیسانس) می بود اما در حال حاضر می بینیم که اساتید با مدرک لیسانس هم می توانند تدریس کنند و این می تواند بعنوان یک آسیب شناخته شود.

منبع: شفنا افغانستان

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد