پیام دایکندی

دایکندی یعنی سرزمین دلیر مردان

پیام دایکندی

دایکندی یعنی سرزمین دلیر مردان

شهروندان ولایت دایکندی در اعتراض به تغییر مسیر خط برق توتاپ از بامیان به سالنگ تظاهرات کر دند.

شهروندان ولایت دایکندی علیه تصمیم دو هفته پیش کابینه، مبنی بر تغییر مسیر برق ترکمنستان ـ افغانستان دست به راهپیمایی زده و از حکومت خواستند تا وحدت ملی را با عدالت و انکشاف متوازن به نمایش بگذارد.  

اخیراً کابینه حکومت وحدت ملی در یک اقدام تبعیض آلود، مسیر لین برق 500 کیلوولت ترکمنستان ـ افغانستان را که باید از بامیان و میدان وردک عبور می کرد به مسیر سالنگ تغییر داده است.

آنان با حمل پلاکارت‌هایی که روی آن نوشته شده است:

 ـما روشنایی می‌خواهیم

ـما انکشاف متوازن می‌خواهیم

ـما از جنبش روشنایی حمایت می‌کنیم

از حکومت خواستند تا هرچه زودتر تصمیم اخیر کابینه را مبنی بر تغییر مسیر برق 500 کیلوولت ترکمنستان ـ افغانستان را لغو کند.

سخی سعادت؛ فعال جامعه مدنی ولایت دایکندی به نمایندگی از معترضان قطع‌نامه این تظاهرات را به خوانش گرفت که در بخشی از آن گفته شده که:

 «وحدت و همدلی اقوام باهم برادر افغانستان یکی از آرزوهای ما بوده و ما همیشه معتقد به انکشاف متوازن در سطح افغانستان می باشیم و هرگونه حرکت یک جانبه را مخالف روحیه وحدت ملی می دانیم.»

در این اعلامیه آمده است: «هر گونه شایعه پراکنی و اختلاف‌افکنی را از سوی حلقات دولت در میان اقوام افغانستان محکوم و مردود دانسته و به حکومت وحدت ملی گوشزد می کنیم که دست از لجاجت و اقدام لجوجانه بر داشته به خواسته های ولایات مرکزی توجه نماید و بحای سیاه اندیشی و تبعیض صدای جنبش روشنایی را شنیده به خواسته های بر حق آنان جامه عمل بپوشاند در غیر آن منتظر پیامدهای ناگوار آن باشد.»

همچنین در اعلامیه تصریح شده که خدمات رسانی متوازن و روشنایی خانه های شهروندان افغانستان، حق مسلم همه شهروندان افغانستان است و هرگونه تبعیض در این مورد مخالف روحیه وحدت ملی است.

براساس این قطعنامه، مردم دایکندی عبور لین برق 500 کیلو ولت توتاپ از مسیر بامیان و میدان وردک حق مردم ولایات مرکزی دانسته و تغییر این مسیر را محکوم کرده اند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد