پیام دایکندی

دایکندی یعنی سرزمین دلیر مردان

پیام دایکندی

دایکندی یعنی سرزمین دلیر مردان

وکلای دایکندی از شعار تا عمل

نویسنده:محمدفروغی



بسم تعالی

وکلای دایکندی از شعار تا عمل

وعده ها و لاف زنی­های، بی حد و حصر نمایند­گان ولایت دایکندی در زمان کاندیداتوری خویش برای بدست آوردن رأی مردم  جهت ورود در پارلمان به هیچ کسی پوشیده و مخفی نیست، آنان در زمان کا مپاین کردن به هر وسیله­ ی چنگ می ­زدند از وعده­ های غیر واقع بینانه تا بذل وبخشش فراوان بیت المال به متنفذین و ریش سفیدان منطقه ، واشک تمساح ریختن برای مظلومیت خویش برای فریب دادن افکارعمومی ، مظلوم نمایی و نشان دادن چهره حق به جانب ، وشب گردی برایی جلب و قانع ساختن افراد، برگزاری مجالس ومتینگ­ های با هزینه چند هزار دلاری، خرج دادن افراد در هوتل­ ها، پخش و توزیع لیچک(چادر) و لنگی .

مردم شریف ما روزهای کمپاین شما را خوب  به  حافظه دارند که در روزهای کمپاین صداهای شما برای شعار های دروغین که انتخاب کرده بودید، گوش مردم را کر ساخته بود حتی برخی از آنان میگفتن که در صورت ورود به پارلمان ، دایکندی را به پیشرفته ترین ولایات افغانستان خواهم رساند در صورت که دایکندی در حال حاضر عقب مانده ترین ولایت افغانستان محسوب می­ شود، ولی حالا صدای آنان خاموش و آرام است و در خواب شیرین خویش خفته اند . وعافیت طلبی را پیشه­ ی راه خود شان ساخته اند حتی شنیده می­ شود که برخی از وکلای محترم   ساعت ها وقت خود را برای ملاقات با بعضی از وزیر صاحب ها سپری کردند که تا سهمیه خود را بدست آورده تا به نفع ایشان در پارلمان رأی دهد.

اما با کمال تأسف وکلای دایکندی نه در این دوره و نه در دوران پشین در راه وحدت ملی، تأمین خواسته ها و مطالبات مردم  در رفع نا بسامانیهای ولایت دایکندی، انکشاف متوازن، تامین امنیت، ایجاد وفاق همگانی، و التیام بخشیدن به زخم های به جامانده از مشکلات دهه­­ های گذشته، در چوکات وظیفوی پارلمان خویش عملکرد شایسته، از خود تبارز ندادند. از اینرو نقش وکلای دایکندی که با رای این مردم  به کرسی های پارلمان رسیده اند، کارا و شایسته ارزیابی نمی­گردد. وکلای دایکندی به طور مشخص می­ توانست موارد چون معطّل ماندن سرک های پلان شده هزاره جات. بهره مند نشدند دایکندی از عمران و نوسازی، فاصله وحشناک خدمات اجتماعی و رفاهی بین این ولایت با دیگر ولایت ها. ناچیز بودن بودجه انکشافی این ولایت با توجه با سایر ولایت ها  و سیاست های تبعیضی برخی وزارت خانه ها نسبت به این ولایت را می توانست در چوکات وظیفوی پارلمانی خویش براساس ماده نودم، ماده نود و یکم،و ماده نود و دوم قانون اساسی در  پارلمان تعقیب نمایند . اما هیچگاه متأسفانه به شکل جدی این قضیه در پارلمان فریاد زده نشده است و مورد بحث وسوال قرار نگرفته­ اند. وهیچ یک از مسولان امور در کمیسیون های پارلمان فرا خوانده نشد.. حقیقت امر اینست که برای مردم دایکندی  از طرف اکثر وکلای شان فقط شعار داده شده است مسایل و مشکلات شان بشکل کلی گوی و سیاسی مطرح شده، در حالیکه می­ توانست هر مشکل در هر مورد خاص به شکل حقوقی و قانونی آن مطرح گردیده، فرد یا افراد مجری مربوطه مورد بازخواست قرار می­ گرفت، که متاسفانه تا هنوز چنان نبوده است. رسوا تر از همه برخی از وکلای مردم دایکندی در این دوره ودر دوره های پیشین گوی سبقت را در سکوت از دیگران ربوده است وحتی ضرب المثل دیگر نمایندگان شده است و در طول وکالت شان حتی یک جمله هم در صحن مجلس از زبان شان بیرون نیامده است.

حال بنده پس از گذشت چند سال از نشستن شما روی کرسی نمایندگی در پارلمان ومشخص شدن ضعف عملکردی و رسوایی شما در انظار عمومی وهمگان  از یک طرف وفراموشی و بی خیالی وپراکندگی شما از سوی دیگر بر آن شدم که از باب انجام وظیفه و تنویر افکار عمومی ، دفاع از قانون اساسی و حقوق عامه و جلوگیری از انحرافات و قانون گریزی ها  و به منظور التیام بخشیدن به زخم ها و دلهای رنجور مردم ساحه­ ی  دایکندی نکاتی چندی را یادآور می­ شوم :

نکته (1)

نمایندگان محترم! حال  که شما با رأی مردم به مسند و کرسی پارلمان به هر دلیلی تکیه زده اید  به معاشات بالا، وموقعیت سیاسی رسیده اید، کمی هم به فکر وعده­ های­تان باشید و اگر شما خود تان را به فراموشی بیزنید و امّا مردم هرگز وعده­ های شما را فراموش نخواهند کرد و شما باز هم برای حفظ این سمت پر آب و نان، نیازمند رأی مجدد این مردم هستید و دیگر اشک تمساح ریختن، سود نخواهد بخشید پس تا فرصت نگذشته است به فکر بازنگری برنامه ها و رفتار تان باشید .

نکته (2)

پست و مسئولیتی که در پارلمان  برعهده شما گذاشه شده است ،امانتی است که باید شما، امانت دارانه آن مسئولیت را به انجام رسانید، و بر اساس معیار های امانتداری رفتار نمایید،چنانچه امام علی(ع) در نهج البلاغه می فرماید:«وَ إِنَّ عَمَلَکَ لَیْسَ لَکَ بِطُعْمَةٍ وَ لَکِنَّهُ فِی عُنُقِکَ أَمَانَةٌ...[نهج البلاغه، نامه 5؛ این پست ومقام برای تو، طعمه نیست ولی آن مسئو لیت در گردن تو، امانت است وکسی که از توبالاتر است،از تو می­خواهد که نگهبانی آن باشید. و وظیفه نداری که درکار مردم به میل و خواست خود عمل کنی ویا بدون معیار معتبر وفرمان قانونی به کار بزرگی دست بزنی...» بر اساسی این روایت شریف هر نوع سستی وکم کاری ، یا رفتار خود سرانه یا اقدام سود جویانه از پست و مقام، خروج از امانت داری به حساب می­آید .

 نیز رسول خدا (ص) می فرماید :

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص):حَافَتَا الصِّرَاطِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ الرَّحِمُ وَ الامَانَةُ فَإِذَا مَرَّ الْوَصُولُ لِلرَّحِمِ الْمُودِّی لِلامَانَةِ نَفَذَ إِلَی الْجَنَّةِ وَ إِذَا مَرَّ الْخَائِنُ لِلامَانَةِ الْقَطُوعُ لِلرَّحِمِ لَمْ یَنْفَعْهُ مَعَهُمَا عَمَلٌ وَ تَکَفَّأَ بِهِ الصِّرَاطُ فِی النَّارِ. (کافی، ج2، ص152)

براساس روایات شریف مذکور اولاً این پست ومقام طعمه نیست بلکه امانتی است که شما دربرابر آن پاسخگو می باشید، ثانیاً عهد شکنی وخیانت در امانت عواقب ناگواری دارد که باید همه ما مواظب باشیم که فردایی قیامت محضر رسول خدا و اولیای الهی در پیشگاه خداوند شرمنده نباشیم.

نکته (3)

پیگیری مطالبات مردم خواسته ها و نیازهای مردم به دولت و نظارت بر عملکرد دولت در توزیع امکانات و فرصتها برای تمام شهروندان ، یکی از مهم ترین وظیفه شما برابر قانون اساسی کشور است.

من در اینجا چند ماده­ی از قانون اساسی را که وظایف نمایند گان ملت در شورای ملی و ولسی جرگه را شرح داده است از باب یاد آوری ذکر می­کنم :

ماده هشتاد و یکم
شوراى ملی دولت جمهورى اسلامی افغانستان به حیث عالی ترین ارگان تقنینی
مظهر اراده مردم آن است و از قاطبه ملت نمایندگی می کند.

هر عضو شورا در موقع اظهار راى ، مصالح عمومی و منافع علیاى مردم
افغانستان را مدار قضاوت قرار می دهد.

ماده هشتاد و نهم
ولسی جرگه صلاحیت دارد به پیشنهاد یک ثلث اعضا جهت بررسی و مطالعه
اعمال حکومت ، کمیسیون خاص تعیین نماید.
ترکیب و طرزالعمل این کمیسیون در اصول وظایف داخلی ولسی جرگه تنظیم
می گردد.
ماده نودم
شوراى ملی داراى صلاحیتهاى ذیل می باشد :
۱ -
تصویب، تعدیل یا لغو قوانین و یا فرامین تقنینی ،
۲ -
تصویب پروگرامهاى انکشافی اجتماعی ، فرهنگی ، اقتصادى و تکنالوژیکی ،
۳ -
تصویب بودجه دولتی و اجازه اخذ یا اعطاى قرضه ،
۴ -
ایجاد واحدهاى ادارى ، تعدیل و یا الغاى آن ،
۵ -
تصدیق معاهدات و میثاقهاى بین المللی یا فسح الحاق افغانستان به آن ،
۶ -
سایر صلاحیتهاى مندرج این قانون اساسی .
ماده نود و یکم
ولسی جرگه داراى صلاحیتهاى اختصاصی ذیل می باشد :
۱ -
اتخاذ تصمیم در مورد استیضاح از هر یک از وزرا مطابق به حکم ماده
نود و دوم این قانون اساسی ،
۲ -
اتخاذ تصمیم راجع به پروگرامهاى انکشافی و بودجه دولتی ،
۳ -
تایید یا رد مقرریها (انتصابها) مطابق به احکام این قانون اساسی .
ماده نود و سوم
هر یک از کمیسیونهاى هر دو مجلس شوراى ملی می تواند از هر یک از وزرا
در موضوعات معین سوال نماید.
شخصی که از او سوال به عمل آمده ، می تواند جواب شفاهی یا تحریرى بدهد.
ماده نود و هشتم
بودجه دولت و پروگرام انکشافی حکومت از طریق مشرانو جرگه توام با
نظریه مشورتی آن به ولسی جرگه تقدیم می شود.
تصمیم ولسی جرگه بدون ارایه به مشرانو جرگه بعد از توشیح رییس جمهور
نافذ شمرده می شود.

با توجه به مواد قانون اساسی فوق  شما وکلای محترم اولاً نماینده­ی ملت  هستید که باید از حقوق مردم دفاع نمایید .دوماً موقع اظهار راى، میبایستی مصالح عمومی و منافع علیاى مردم افغانستان را مدار قضاوت قرار دهید ، نه منافع حزبی و شخصی را. ثالثاً بررسی و مطالعه اعمال حکومت حق شما است یعنی اگر در موارد دولت و مدیران اجرایی کشور در وزارت خانه ها در هر سطحی خلاف قانون اساسی، عدالت اجتماعی و مصالح علیایی کشور عمل نماید شما حق بررسی و پرسش از مسئول و ریاست آن وزارت خانه دارید.  رابعاً تصویب پروگرامهاى انکشافی اجتماعی ، فرهنگی ، اقتصادى و تکنالوژیکی  به عهده  نمایندگان است ونمایند گان مردم در صورت بروز پروگرام های نا عادلانه و توزیع نابرابر و غیر عادلانه بودجه­ های انکشافی حق اعتراض دارند .خامساً اتخاذ تصمیم در مورد استیضاح از هر یک از وزرا مطابق به حکم ماده نود و دوم قانون اساسی ، حق شما نمایندگان است وشما وقتی می بینید که بودجه های انکشافی یک ولایت در وزارت  خانه­ی مر بوطه بدون دلیل متوقف می­شود و به موقع برای اجرا تحویل داده نمی شود حق  شما است که با همسو کردن سایر نمایندگان مسأله را پیگیری با طرح آن در صحن علنی پارلمان از وزیر مر بوطه سئوال نمایید وهمین طور در سایر ابعاد. در نتیجه شما وکلای محترم دایکندی مکلفیت دارید که امروز در یک مکانیزم شفاف وپروگرام سنجیده و معقول مشکلات مردم صبور ساحه­ی دایکندی را در صحن پارلمان فریاد بیزنید و تعقیب نمایید. بدون شک شرط اول تحقق این پروسه از خود گذشتگی، کنار گذاشتن مسایل منطقه­ ی وحزبی، ومناقشات گذشته است ؛ شرط دوم این است که به صورت جزایر پراکنده عمل ننمایید و این پراگندگی را حول مصالح کلان ولایت دایکندی وکشور  وتکیه نمودن روی اشتراکات ، هماهنگ نمایید.

نکته(4)

بدون تردید پیگیری مطالبات مردم امکان پذیر نیست مگر به رصد کردن دقیق مسایل ومشکلات مردم و این أمر نیز به نوبه خود ایجاد یک دفتر مشترک نمایند گان در مرکز این ولایت را به منظور ارتباط مستقیم با مردم  وهماهنگ سازی پروگرام ها با مقام ولایت  و پیگیری همه جانبه ، ضروری می­سازد تا این دفتر مسایل را شناسای وبه موقیع به مدیران ذی ربط جهت پیگیری و  اتخاذ سیاست مشترک،  اعلام نمایند.

نکته (5)

          ازتقابل بی شرمانه وعریان  بر سر کسب قدرت ومنفعت بیشتردست بر دارید . بر خواسته های نفسانی، شهرت طلبی، سودجویی و انتقام گیریهای شخصی خویش پا گذاشته به منافع کلان مردم خود که با هزار آرزو و امید به شما رأی داده اند بیاندیشید و خواسته ها و حقوق مسلم مردم محروم را از دولت مرکزی مطالبه نمایید.

نکته(6)

نکته­ ی ششم اینکه وظیفه شما پرداختن به کارها­ی کلان و اساسی این ولایت از قبیل انتقال معضلات و مشکلات اساسی ولایت دایکندی  به اداره­ی مربوطه، جلب توجه پارلمان و برخی وزارت خانه ها به مشکلات ولایت دایکندی وموضع گیری در برابری بی توجهی برخی وزارت خانه ها نسبت به این ولایت در پارلمان و مراجع ذی ربط و پیگیری مستمر آن ها می­باشد نه کار­های جزئی مانند دو وعده غذا دادن به یک بچه مدرسه­ی ویا دادن 500 افغانی کرایه ی ماشین از کابل تا دایکندی آنهم فقط به افراد محدود وسفارش شده به صورت نمادی وشعاری که البته جایی شکی نیست که حل اساسی خوابگاه محصلین دایکند­ی وتأمین مخارج آنان در کابل و سایر شهرهای بزرگ جزء آرزوها و رؤیاهای همه­ ی ماست ، اما  حرف روی این مسأله است که برخی نمایندگان بدنبال فرافکنی وانحراف افکار عمومی در سایه­ ی انجام کار­های خورد وجزئی و برخی رفتار­های سمبلیک می­باشند . در همین جا این نکته را برای نمایندگان محترم یاد آور می­شوم که مردم فهیم و صبور دایکندی کم حافظه وسفیه نیستند ومردم ما از رشد وبلوغ سیاسی و فرهنگی بالایی برخوردارند و به خوبی تشخیص خدمت واقعی را از رفتارهای فریبنده وکاذب می دهند ، راستیها و ناراستیها را می فهمند، پس لطفا ًسنجیده عمل نمایید. واز صبوری این مردم شریف سوء استفاده نکنید. نطق ها و تحلیل های هوایی در شبکه های تلویزیونی یا رسانه های عمومی، درد از این مردم را نمی کاهد،  مردم از شما عمل و صداقت می خواهند و انتظار دارند که پاسبان و قدر دان رأی های شان باشید  مبادا این رأی ها در راستای مسایل حزبی، منافع شخصی، به این وزیر یا آن وزیر  و یا به جناح خاصی معامله گردد.

چند مسأله به عنوان دغدغه ی جدی میبایست مورد توجه قرار گیرد :

امیدوارم که از ذکر نکات مذکور آزرده خاطر نگردیده ، بنده قصد اهانت به هیچ یکی از شما را نداشته وندارم و ذکر این نکات را حمل بردلسوزی به وطن ودیاری فراموش شده­ ی دایکندی نمایید . در این نوشتار جز خیر و صلاح مردم ما چیزی مد نظر نبوده است.

نویسنده: محمد فروغی

 

 

 

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد