پیام دایکندی

دایکندی یعنی سرزمین دلیر مردان

پیام دایکندی

دایکندی یعنی سرزمین دلیر مردان

زلمای خلیل‌زاد

زلمای خلیل‌زاد

زلمای خلیل‌زاد

مرد

جنسیت:

افغانی

ملیت:

افغانستان

کشور:

سنی

مذهب:

دکترا

مدرک:

سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل و عراق

سمت:

زلمی خلیل‌زاد در سال 1951 در یک خانواده پشتون در ولایت مزار شریف افغانستان متولد شد، پدر وی از دستیاران نزدیک محمد ظاهر پادشاه سابق افغانستان بود و با توجه به موقعیت شغلی، فرزند خود زلمی را برای ادامه تحصیل روانه امریکا نمود، در آغاز دهه 70 به بیروت رفت و سپس برای ادامه تحصیلاتش جهت کسب دکترا به دانشگاه شیکاگو امریکا فرستاده شد.
در زمان اقامت خلیل‌زاد در امریکا، افغانستان شاهد تحولات بزرگی از جمله اشغال این کشور توسط اتحاد جماهیر شوروی بود. موضع‌گیری امریکا در قبال اشغال افغانستان توسط شوروی از جمله عواملی بود که باعث گرایش خاص زلمی خلیل‌زاد به امریکا گردید. وی با یک دختر امریکایی به نام "جریل بنارد" ازدواج و تابعیت امریکایی اخذ کرد و در سال 1979 موفق به کسب درجه دکترا از دانشگاه شیکاگو شد.


رد سال 1984 تبعه امریکا شد، مدتی در وزارت امور خارجه امریکا کار می‌کرد. در اواسط نبرد مجاهدین بر ضد شوروی، وی در شورای پلان‌گذاری (سیاست‌گذاری) سیاست وزارت خارجه تحت نظر پال ولفوویتز که در زمان رونالد ریگان ریاست این شعبه را به عهده داشت مشغول به کار شد. این دو نفر از آن زمان تا کنون با هم همکاری دارند. در زمان ریگان، خلیل‌زاد در رابطه با مسائل اشغال شوروی و جنگ ایران ـ عراق کار می‌:رد.


در اواخر دهة 80 خلیل‌زاد در زمینه به پیروزی رساندن مجاهدین و رها کردن نقش امریکا در منطقه و احتمال درگیری جنگ داخلی اخطار داد، وقایع بعدی، درستی این گفته‌های وی را به اثبات رسانید. در سال 1998 وی و پال ولفوویتز از جمله کسانی بودند که خواستار سیاستی برای براندازی صدام شدند، وی در جنگ خلیج فارس با دیک چنی معاون جورج بوش معرفی شد. در زمان حکومت کلینتون وی کتب متعددی نوشت، پس از پیروزی جورج بوش، دیک چنی وی را در دوران انتقالی به عنوان مسئول مسائل نظامی تعیین نمود، در ماه می 2001 به عضویت شورای امنیت ملی، در امور خلیج فارس و آسیاس مرکزی درآمد. وی پس از حمله امریکا به افغانستان علیه قوای القاعده و طالبان در اکتبر 2001، که به نابودی طالبان و ایجاد دولت موقت انجامید، به عنوان نماینده مخصوص رئیس‌جمهور امریکا در امور افغانستان مقرر گردید.



تألیفات خلیل‌زاد


دکتر خلیل‌زاد در زمینه جمهوری اسلامی ایران تألیفاتی داشته که عبارتند از:


ـ حکومت خدا سال 1981


ـ ایران اسلامی و مشکل شوروی سال 1984


ـ انقلاب ایران و مقاومت افغانستان


ـ همکاری تحقیقاتی با دانشگاه تل‌آویو در ارتباط با ج. ا. ا


ـ مقالاتی در خصوص توان هسته‌ای ج. ا. ا



سوابق سیاسی، فرهنگی و اجرایی:


زلمی خلیل‌زاد به لحاظ سوابق سیاسی و فرهنگی و اجرایی، در زمینه‌های زیادی فعالیت داشته است که از آن جمله می‌توانیم به موارد زیر اکتفا کنیم:


ـ استاد یار علوم سیاسی دانشگاه کلمبیا


ـ عضویت هیئت علمی دانشگاه کالیفرنیا

 
ـ یکی از رابطین دولت امریکا با مجاهدین افغانستان در زمان اشغال افغانستان توسط شوروی هم‌چنین عنوان شده است که وی از جمله افرادی است که موفق شد مسئولین وقت امریکا را قانع نماید تا سلاح‌های ویژه به خصوص موشک‌های ضدهوایی "استینگر" مجاهدین افغانی واگذار کنند.


ـ مشاور ویژه وزیر دفاع امریکا در زمان جورج بوش پدر و جنگ خلیج فارس


ـ مشاور ویژه شرکت نفتی یونیکال: وی در مذاکرات مسئولین این شرکت با مقامات طالبان در کابل در سال‌های 1377 تا نیمه اول 1380 نیز حضور داشته است و همواره مطرح می‌کرد که: طالبان به شیوه بنیادگرایی ضدامریکایی در ایران عمل نمی‌کند و زمان آن فرا رسیده است که امریکا دوباره رژیم افغانستان را به خدمت گیرد و تلاش نمود که حمله به سفارت‌خانه‌های امریکا در کنیا تانزانیا را صرفاً "متوجه سازمان القاعده نماید و نه حکومت طالبان".


ـ عضویت در نهاد "راند" که یک نهاد مشاوره‌ای در ارتش امریکاست و تا ریاست این نهاد نیز ارتقاع یافت.
ـ رئیس تیم انتقالی به قدرت بوش پسر و دیک چنی در وزارت دفاع.


ـ تأسیس مرکز مطالعه‌ای خاورمیانه


ـ عضویت در شورای امنیت ملی امریما و شروع کار رسمی با خانم "کاندالیزا رایس" گفته شده است خلیل‌زاد با یک تیم پنج نفره به همراه کاندالیزا رایس از افرادی است که با مطرح نمودن "رامسفلد" به عنوان وزیر دفاع سرانجام موفق شدند وی را به وزارت دفاع امریکا برسانند.


ـ با روی کار آمدن دولت موقت افغانستان به ریاست حامد کرزای در تاریخ 1/10/1380 خلیل‌زاد که تا آن زمان به عنوان مشاور جورج بوش بود به جای "جیمز رابیس" که از زمان حمله امریکا به افغانستان تا روی کار آمدن حامد کرزای به عنوان نماینده ویژه امریکا بود انتخاب شد.


البته خلیل‌زاد تا قبل از انتخابات به عنوان رابط اصلی امریکا با فرماندهان جبهه متحد و طالبان و دیگر گروه‌ها عمل می‌:رد و کار هماهنگی آنها با امریکا را دنبال می‌نمود، هم‌چنین بعد از حادثه 11 سپتامبر فعالانه در جهت سازماندهی و به کار گیری جبهه متحد و دیگر گروه‌ها جهت مشارکت در حمله امریکا با هدف سرنگون کردن طالبان و القاعده فعال بود و ضمن تماس با افرادی چون دکتر عبدالله، دوستم و خلیلی و سایر فرماندهان افغانی و در اختیار قرار دادن مبالغ قابل توجه‌ای کمک مالی موفق شد نظر مثبت آنها را جلب نماید. وی در شهریور ماه 1380 در ملاقاتی به دکتر عبدالله وزیر امور خارجه دولت ربانی اعلام کرد امریکا حاضر است تعداد نمایندگان شما را در نیویورک از یک نفر به چهار نفر افزایش دهد، شرایط بریا فعالیت شما مساعد است دولت امریکا و شخص بوش در این شرایط به جبهه متحد توجه ویژه دارند و در اینده سلاح‌های بیشتری را در اختیار شما قرار خواهند داد.


البته فعالیت‌های خلیل‌زاد صرفاً معطوف به جلب همکار یجبهه متحد نبود لکه وی هم‌زمان تماس‌هایی با تعدادی از فرماندهان طالبان که مخالف سیاست‌های ملا محمد عمر بودند داشت و آنها را تشویق به کناره‌گیری از طالبان می‌نمود، ضمن اینکه در راستای آلترناتیو مناسبی برای جایگزین، جبهه متحد بعد از سقوط طالبان تلاش می‌کرد و ورود افرادی چون عبدالحق و کرزای به داخل افغانستان و مبارزه آنها بر علیه طالبان از جمله طرح‌هایی بود که امریکا با هدایت خلیل‌زاد دنبال می‌کرد.


ـ در تاریخ 12/9/1381 خلیل‌زاد به عنوان نماینده ویژه امریکا در امور عراق معرفی شد وی در اولین مصاحبه خود بعد از این انتصاب (نماینده ویژه درعراق) در مصاحبه با رادیو آزادی گفت: جورج بوش من را به عنوان نماینده ویژه خود نه تنها در امور افغانستان بلکه در امور عراق نیز انتخاب نمود تا به عراقی‌‌ها که خواهان آزادی هستند کمک کنم و علاوه بر این در امور ایران و نیز در تهیه یک استراتژی عمومی برای جهان اسلام مسئولیت دارم.


خلیل‌زاد که متخصص مسائل غرب آسیا در شورای امنیت ملی امریکا و مسئول بررسی پیامدهای اجرای سناریوهای امریکا وی تأکید کرده است که امریکا در هر حال تا زمانی که به اهدافش در عراق دست نیافته است در آن کشور باقی خواهد ماند.








زندگینام? زلمای خلیل زاد


سفیر ایالات متحده در عراق و نامزد نمایندگی دایم ایالات متحده در سازمان ملل متحد




دکتر زلمای خلیل زاد در 5 آوریل 2005 از جانب پرزیدنت بوش به عنوان سفیر فوق العاده و تام الاختیار ایالات متحده در عراق معرفی شد. مراسم تحلیف دکتر خلیل زاد در روز سه شنبه 21 ژوئن 2005 در بغداد برگزار شد و وی در همان روز استوارنام? خود را تقدیم پرزیدنت طالبانی کرد.



دکتر خلیل زاد از نوامبر 2003 تا ژوئن 2005 به عنوان سفیر ایالات متحده در افغانستان خدمت کرد. او در همین مدت مقام خود را به عنوان فرستاد? ویژ? ریاست جمهوری در افغانستان حفظ کرد. وی بخاطر خدماتش در افغانستان از وزیر دفاع، آقای رامسفلد، مدال خدمات عمومی برجست? وزارت دفاع را دریافت کرد. پرزیدنت کرزای به وی مدال شاه قاضی امان اله که بالاترین مدال افغانستان است را اعطا کرد. پیش از آن، او دستیار ویژ? رییس جمهور و مدیر ارشد برنامه های تماس با اسلام و جنوب غرب آسیا در شورای امنیت ملی بوده است. قبل از آن، دکتر خلیل زاد دستیار ویژ? رییس جمهور و مدیر ارشد امور جنوب غرب آسیا، خاور نزدیک و شمال آفریقا در شورای امنیت ملی بوده است. وی همچنین فرستاد? ویژ? ریاست جمهوری و سفیر در تبعید برای "عراقیان آزاد" بوده است. دکتر خلیل زاد ریاست تیم انتقالی بوش-چِینی برای وزارت دفاع را به عهده داشت و مشاور وزیر دفاع، آقای رامسفلد، بوده است.



بین سالهای 1993 و 1999، دکتر خلیل زاد مدیر برنام? استراتژی، دکترین و ساختار نیرو برای پروژ? نیروی هوایی RAND بود. هنگامی که وی در RAND کار می کرد مرکز مطالعات خاور میانه را بنیان گزارد. بین سالهای 1991 و 1992، دکتر خلیل زاد به عنوان دستیار معاون وزیر دفاع در برنامه ریزی سیاستها خدمت کرد. وزیر دفاع وقت، چِینی، به وی مدال خدمات عمومی برجست? وزارت دفاع را اعطا کرد. وی همچنین به عنوان دانشمند سیاسی ارشد در RAND و استاد دانشیار در دانشگاه سن دیگوی کالیفرنیا در سالهای 1989 و 1991 خدمت کرده است. دکتر خلیل زاد از 1985 تا 1989 در وزارت امور خارجه به عنوان مشاور ویژ? معاونت امور سیاسی بر روی مسائل سیاسی، مشاوره در مورد جنگ ایران و عراق و جنگ اتحاد جماهیر شوروی در افغانستان کار کرده است. از 1979 تا 1985، دکتر خلیل زاد استادیار علوم سیاسی در دانشگاه کلمبیا بود.



دکتر خلیل زاد مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه آمریکایی بیروت در لبنان دریافت کرده است. وی مدرک دکترای خود را از دانشگاه شیکاگو دریافت کرد. دکتر خلیل زاد بیش از 200 کتاب، مقاله، پژوهش و گزارش به رشت? تحریر درآورده است. آثار وی به بسیاری از زبانها منجمله عربی، چینی، آلمانی، ژاپنی و ترکی ترجمه شده اند. وی متأهل و دارای دو فرزند است.



دانلود فایل زندگینامه
http://www.asnoor.ir/images/Site/pdf.png

زندگینامه:

 سخنرانی ها 

سخنران اصلی

 

ردیف

نام

نام_خانوادگی

مسوولیت

عنوان_سخنرانی

محل_برگزاری

برگزار_کننده

کشور

مشاهده

1

زلمای

خلیل‌زاد

 

اظهارات زلمای خلیل‌زاد درباره نیروهای چند ملیتی در عراق

شورای امنیت

سازمان ملل متحد

 

مشاهده

2

زلمای

خلیل‌زاد

 

ایران، عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای، در شورای امنیت

سازمان ملل متحد

 

 

 مقالات 

نویسنده مقاله

 

ردیف

عنوان_مقاله

نوع_مقاله

منبع

مشاهده

1

انتخابات عراق (۲۰۰۶)

تحلیل

واشینگتن پست

مشاهده

2

تهدید هسته‌ای ایران

تحلیل

وال‌استریت جورنال(۴مارس۲۰۰۸)

مشاهده

3

تهدید هسته‏ای ایران

گزارش

وال استریت جورنال

مشاهده

4

لزوم همکاری‌های تنگاتنگ امریکایی‌ها و عراقی‌ها (قسمت اول)

 

وال استریت ژورنال

مشاهده

5

خطوط اصلی سیاست عراق

 

 

مشاهده

6

راه موفقیت در عراق

 

لس آنجلس تایمز

مشاهده

7

درس‌های امریکا از افغانستان؛ الگوی عمل در موارد مشابه

 

The National Interest (Summer 2005)

مشاهده

8

نقش زلمای خلیل‌زاد در عراق و افغانستان

مقاله

ولترنت

 مصاحبه 

مصاحبه شونده

 

ردیف

عنوان_مصاحبه

تاریخ

منبع

کشور

مشاهده

1

فلسفه زلمای خلیل‌زاد

1384/09/03

روزنامه ایران

 

مشاهده

2

یک دوران انتقالی سخت (عراق)

1385/02/27

روزنامه شرق

 

مشاهده

3

خلیل‌زاد: عراق، بالکان نیست

1385/03/31

روزنامه شرق

 

مشاهده

4

شش ماه حیاتی (در عراق)

1385/04/17

همشهری دیپلماتیک (4)

 

مشاهده

5

خلیل‌زاد: زمان به نفع ایران است

1386/12/13

رسانه‌های دنیا

ایران

حسین قربانی

|


|

12/18/2012 12:00:00 AM

|

0

0

پاسخ
















 دست شما درد نکند عالی بود خدا به شما قوت دهد.لطفا منابع هم معرفی کنید در مورد نوشته های خود چون ما افغانی هستیم و کارهای تحقیقاتی برای کشورمان افغانستان انجام می دهیم.تا این مار خوش خط وخال را برای شخصیتهای جهادی و مقاومت افغانستان معرفی کنیم لطفا به ما کمک کنید.با تشکر

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد