پیام دایکندی

دایکندی یعنی سرزمین دلیر مردان

پیام دایکندی

دایکندی یعنی سرزمین دلیر مردان

معرفی ولایت دایکندی

معرفی ولایت دایکندی

ولایت دایکندی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

مختصات: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/55/WMA_button2b.png/17px-WMA_button2b.png°۶۶٫۲۵شرقی °۳۳٫۷۵شمالی (نقشه)

ولایت دایکندی


اطلاعات کلی

نام رسمی :

ولایت دایکندی

کشور :

افغانستان Flag of Afghanistan.svg

مردم

جمعیت

۴۱۷٫۳۰۰ (۲۰۰۹) [۱]>

زبان‌های گفتاری:

پارسی و اقلیت پشتون و بلوچ

جغرافیای طبیعی

مساحت:

۱۸٬۰۸۸ کیلومتر مربع


دایکُندی یکی از ۳۴ ولایت (استان) افغانستان است. ولایت جدید التأسیس دایکندی در مرکز افغانستان موقعیت دارد و با ولایات بامیان، غور، غز نی، ارزگان و هلمند متصل می باشد. این ولایت، در مدار عرض البلد ۳۳۵۵۰۰ و طول البلد ۲۵۵۵۰۰ واقع است و ۲۴۰۰ متر از سطح بحر ارتفاع دارد. دایکندی پیشتر یکی از
ولسوالی‌های ولایت اُرزگان بود ولی در تاریخ ۲۸ مارس ۲۰۰۴ به عنوان یک ولایت جداگانه تشکیل شد.

مرکز این ولایت شهر نیلی است.

جغرافیا

این منطقه دارای آب و هوای متنوع، گرم و سرد، ارتفاعات و پستی‌های اندک و جلگه‌های سر سبز و به طور مجموع کوهستانی است.

دایکندی، دارای مساحت ۱۸٬۰۸۸ کیلومتر مربع و ۲۸۴۶ قریه و تعداد ۴۱۷٫۳۰۰ نفر نفوس می‌باشد و دارای ۹ ولسوالی. از لحاظ سیستم اداری و حکومتی این ولایت دارای ۹ واحد اداری است؛ یعنی، دارای ۹ ولسوالی است که مرکزیت ان در منطقه ی بادام خیز "نیلی" قرار دارد. ولسوالیهای آن هر یک: نیلی؛ شهرستان، میرآمور، اشترلی، سنگ‌تخت و بندر، کیتی، کجران، و گیزاب است که البته تا هنوز ادارات دولتی اکثر نقاط ولایت غیر فعال است و به طور نمونه ولسوالی گیزاب فاقد اداره حکومتی است و دایکندی به لحاظ حضور نیروهای طالبان و وابستگان آن هنوز بر آن ولسوالی تسلط ندارد.

از لحاظ وضعیت فر هنگی

این ولایت نا انکشاف یافته ترین و محروم ترین منطقه در کشور است. اکثر ولسوالیها، قرات فاقد مکتب، مدرسه و فضای آموزشی است و در دولت محترم فعلی و موسساتی جونDHSA , APEP و غیره هنوز هم صدها دختر و پسر این ولایت از نعمت درس خواندن محروم است. مقاطع تحصیلی متوسطه و لیسه در بعضی جاهای این ولایت موجود است؛ در مرکز ولایت بالاترین مقطع درسی تا صنف ۸ فعال است. البته، بهترین منطقه از لحاظ وجود فضای آموزشی در کل ولایت ولسوالی شهرستان است.

از لحاظ امکانات فرهنگی

اطلاع رسانی و حضور نهادهای مدنی باید گفت که این ولایت دارای یک رادیوی محلی با موج FM است که از مرکز ولایت را تحت پوشش قرار می دهد.

راههای مواصلاتی

از لحاظ راههای مواصلاتی و سرگ اکثر قرات، قصبات و ولسوالیها فاقد راههای مواصلاتی است. در طول سال به مدت ۵ ماه راههای مواصلاتی مرکز ولایت به پایتخت و ولسوالیها به مرکز ولایت و بالعکس باز است و سپس به خاطر صعب العبور بودن، برف، نبود پل و پلچک قطع می شود. طبی و بهداشتی: درولایت دایکندی درحدود ۴۲ مرکزصحی فعال وجود دارد که مصروف عرضه خدمات صحی برای شهروندان ان ولایت می باشد اما چگونگی فعال بودن این مراکزصحی همه بستگی به کمک های خارجی دارد؛ ازروزی که کمک های خارجی قطع گردد همه این مراکزصحی بسته خواهد شد. من به این باورم که افغانستان همان طور که از اسمش پیدا است مال یک قوم تیره است عملا هر چی ما شعر همگی یک بیرار را زمزمه کنیم

امنیت

دایکندی به استثنای ولسوالی گیزاب به طور مجموع امن وآرام است و مردم روز وشب شان را با خیال راحت سپری می کند و مشغول غریب کاری و زندگی شان است.

مردم

هزاره‌ها اکثریت این ولایت یعنی ۸۶٪ آن را شامل می‌شوند و به دنبال آنها پشتون‌ها با ۸٪ و بلوچ‌ها با ۳٪ سایر گروههای قومی را شامل می‌شوند.[۲]

منبع:   http://fa.wikipedia.org/wiki

 



 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد