پیام دایکندی

دایکندی یعنی سرزمین دلیر مردان

پیام دایکندی

دایکندی یعنی سرزمین دلیر مردان

ساختار ،سیاست ها و اهداف مدرسه علمیه مهدیه نیلی

ساختار ،سیاست ها و اهداف مدرسه علمیه مهدیه نیلی

نویسنده: محمد فروغی

ساختار ،سیاست ها و اهداف مدرسه علمیه مهدیه نیلی

(در گفتگو  با حضرت حجة الا سلام والمسلمین استاد عادلی)

مقدمه:

حوزه­ی علمیه مهدیه نیلی یکی از مؤثرترین نهاد­های است که در درون جامعه دینی ما به وجود آمده، و نقش برجسته­ی درتعلیم و تربیت دینی افراد جامعه به عهده داشته و همواره مصدر خدمات بزرگی در این منطقه بوده با توجه به جایگاه و نقش این نهاد دینی، اینک متن گفتگوی را که بنده مورخ 5/11/91 حول ساختار ،سیاست ها و اهداف حوزه علمیه مهدیه نیلی با مدیریت محترم این مدرسه، حضرت حجة الاسلام والمسلمین استاد عادلی داشتم، خدمت شما خوانندگان محترم تقدیم می­کنم و در همین جا خاطر نشان می­گردد وی نیز یکی از اساتید بر جسته این حوزه می­باشد.

محمد فروغی:  حضرتعالی به طور خلاصه بیان بیفرمایید که ساختار تشکیلاتی حوزه علمیه مهدیه نیلی چگونه است؟

استاد عادلی: ساختار تشکیلاتی مدرسه علمیه مهدیه نیلی عبارت است ز سکتور های ذیل:

ریاست: ریس حوزه علمیه مهدیه نیلی امام جمعه محترم شهر نیلی حضرت حجة الا سلام والمسلمین الحاج جان محمدفاضلی

هیأت مدیره:حجج اسلام اقایان جان محمدفاضلی، عادلی،  احمدی، هاشیمی ، سعادت

مدیریت داخلی: حضرت حجة الا سلام والمسلمین استاد عادلی

مدیریت آموزشی: حضرت حجة الا سلام والمسلمین استاد احمدی دره خودی

بخش مالی:

روابط عمومی : حضرت حجة الا سلام والمسلمین استاد صالحی برلان

محمد فروغی : سیر تحول مدرسه علمیه مهدیه نیلی را به طور خلاصه بیان بفرمایید؟

استاد عادلی:دروس حوزوی با همّت استاد عالیقد مرحوم شیخ یوسف کربلایی در سال1338خورشیدی در منطقه سنگموام شروع و حدود یازده سال ایشان درمنطقه سنگموام از جامع المقدمات تا لمعه را تدریس نمود. و درسال 1349 خورشیدی حوزه علمیه مهدیه نیلی به مدیریت مرحوم حاج شیخ یوسف کربلایی با همکاری حجج اسلام شیخ یوسف واعظی شهر ستانی، شیخ خادم حسین نیلی ،شیخ خدابخش فاضلی (فاضلی پدر) ،شیخ حید کربلایی دشت ،شیخ عوض بلیغ (کلانتر)شیخ غلام حسین سنگموام با کمک و تشویق حجج اسلام شهیدمحمد حسین صادقی نیلی و شیخ عظیم محسنی ساخته شد. ورسماً طلاب از سنگموام به مدرسه سرنیلی منتقل گردید و بعد در سال 1354 خورشیدی به باز گشت شهید صادقی نیلی از نجف اشرف در منطقه،  وی هدایت و مدیریت مدرسه را به عهده گرفت با تدبیر که وی داشت تحولی بسیار اساسی به لحاظ کمّی و کیفی در مدرسه مذکور ایجاد گردید، طور که طلاب بسیاری از و لسوالی های اطراف و مرکز برای تحصیل دروس حوزوی در این مدرسه جذب شدند و در بین سالهای65-69بدلیل مصروفیت شهید صادقی نیلی در امور سیاسی واجتماعی و پرداختن به امورات مردم، حضرت حجة الا سلام والمسلمین استاد اخلاقی زر سنگ طول احمد بیگ که سالهای زیادی در دوران حیات شهید صادقی نیلی مشغول تدریس در این حوزه بود، بین سالهای 62 تا 68 خورشیدی مدیریت مدرسه را به عهده گرفت. و از سال  1369با برگشت حضرت حجة الا سلام والمسلمین استاد  فیاض از حوزه علمیه قم در منطقه، ایشان ضمن تدریس، مدیریت مدرسه را نیز عهده دار گردید و درسال 1383خورشیدی مدرسه فعلی سر نیلی توسط حضرت حجة الاسلام والمسلمین استاد سلطانی  و مرحوم حضرت حجة الا سلام والمسلمین استاد خدا بخش فاضلی (فاضلی بزرگ)  ساخته شد، فاضلی بزرگ رسماً از سال 1384مسئولیت اداره مدرسه را به عهده گرفت و پس از مرحوم فاضلی بزرگ فرزند وی حضرت حجة الا سلام والمسلمین الحاج جان محمدفاضلی ریاست مدرسه را به عهده دارد.

محمد فروغی: برنامه های آموزشی پژوهشی مدرسه مهدیه نیلی را تشریح بیفرمایید؟

استاد عادلی:در این مدرسه از پایه یک تا هشت به سخن دیگر از جامع المقدمات تا رسایل ومکاسب تدریس می شود.

هر پایه متشکل از دروس اصلی (ادبیات عرب،فقه و اصول، منطق و فلسفه ) و جنبی (تفسیر، تاریخ ،اخلاق ، و کلام ) است.

متأسفانه تا کنون سکتور پژوهش در این مدرسه راه اندازی نگردیده است وبه زودی فعال می گردد چون ما معتقد هستیم که بدون پژوهش نمی توان اهداف اصلی خود مان را تعقیب نماییم.

محمد فروغی: تعداد طلاب مشغول تحصیل در این مدرسه چند نفر می باشند؟

استادعادلی:حدود 65 طلبه داریم که حدود 30 فیصد طلاب در پایه 6و8مشغول تحصیل می باشند.ومابقی در پایه 1تا5 .

محمد فروغی: شیوه های ارزیابی و امتحان از محصلین چگونه صورت می گیرد؟

استادعادلی: در طول سال تحصیلی سه نوبت امتحان شفاهی و کتبی برگزار می شود و امتحان مرحله سوم در پایان سال تحصیلی به عنوان امتحان نهایی برگزار می شود و در ضمن یاد آور می شوم،  ما سیاست های تشویقی و تنبیهی خود مان را برابر آیین نامه و مقرارات مدرسه نسبت به هر طلبه پس از مشخص شدن وضعیت آموزشی طلبه در قبال او اعمال می کنیم. و طلبه در صورت می تواند در پایه ی بالاتر صعود کند که وی در همه دروس نمرات لازم  را کسب کرده باشد.

سئولات امتحانی هر درس تو سط استاد همان درس طراحی و تحویل مسئول ذی ربط می گردد

البته قابل ذکر است که شورایی نظارت برمدارس افغانستان نیز یکبار در سال از کلیه  امتحان می گیرد

محمد فروغی:طلاب چگونه در مدرسه پذیرش می شوند؟

استادعادلی: معمولا ًدر فصل بهار که آغاز سال تحصیلی در کشور بحساب می آید از طریق بر گزاری آزمون، طلاب پذیرش می گردد و داو طلبین در یک رقابت آزاد با هم در رقابت می پردازند و پس از کسب امتیاز لازم در مدرسه پذیرش می گردد.معیار های پذیرش در این مدرسه عبارت است از :

1.       قبولی در امتحان کتبی

2.       قبولی در مصاحبه

3.       سلامت جسمی

4.       سلامت اخلاقی

5.       تمام وقت در مدرسه مشغول به تحصیل باشد و از اینرو از افراد که وقت شان بدلیل مصروفیت در دیگر مراکز آموزشی آزاد نیست، معذور می باشیم.

محمد فروغی: متولی سیاستگزاریهای آموزشی این مدرسه که یا چه کسانی هستند؟

استادعادلی:سیاست های آموزشی، توسط هیأت مدیره این مدرسه به شمول امام جمعه محترم شهر نیلی حضرت حجة الا سلام والمسلمین الحاج جان محمدفاضلی منحیث ریس حوزه علمیه مهدیه نیلی تدوین می گردد.

محمد فروغی: پروگرام های شما نسبت به بهبود کیفی و کمی مدرسه علمیه مهدیه نیلی چیست؟

استادعادلی: به طور خلاصه عرض کنم که نسبت به تحقق اهداف فوق ما بر نامه های زیر را در نظر داریم که اجرا نماییم:

1.       پژوهش محوری یعنی آموزش باید پژوهش محور باشد.

2.       تطبیق سازی سیاست های آموزشی و پژوهشی بر اساس شاخصه های بومی و واقعیات موجود در جامعه.

3.       بالا بردن مهارت های کاربردی طلاب کیفاً و کماً در زمینه های تبلیغ ، کامپیوتر، نویسندگی و...

4.       توسعه مدرسه مهدیه نیلی

5.       بالا بردن ظرفیت پذیرش طلاب

محمد فروغی:افق ودورنمایی مدرسه مهدیه نیلی را چگونه ارزیابی می کنید؟

استادعادلی:با توجه به فضای همکاری خوبی که درمیان سیاستگذاران این مدرسه وجود دارند از یک طرف و نیز از سوی دیگر با عنایت به روند گذشته این مدرسه، که در سه آزمون سراسری ، که به وسیله شورای نظارت بر مدارس کشور که در کابل استقرار دارند و نیز در دو المپیاد علمی که از طرف جامعة المصطفی العالمیه در کشور برگزار گردیده .این مدرسه توانسته در سطح کشور مقام اول تا دوم را کسب نماید. لذا این مدرسه این افتخار را در پرونده خودش دارد. حال با توجه به آنچه که گفته شد من آینده روشنی را برای این مدرسه پیش بینی می کنم.

محمد فروغی:دستاورد های مدرسه مهدیه نیلی را برای کشور وبه خصوص برای مردم شریف وصبور دایکندی چگون ارزیابی می کنید؟

استادعادلی:بدون شک مدرسه مهدیه نیلی هم در سطح کشور وهم در سطح ولایت برکات و دستاورد های نمایان داشته است که برخی از آن ها عبارت است :

1.       اداره مراکز فرهنگی و دینی بر اساس نیاز های منطقه

2.       صیانت از ارزشهای اسلامی و تقویت باورهای دینی مردم

3.       تربیت و پرورش طلاب برای رفع نیاز ها مر دم در سطح ولایت.

4.       عهده داری امام جمعه و جماعات در مرکز ولایت

5.       رصد و پیگیری مطالباطات مردم از حکومت و اداره محلی

6.       برگزاری همایش سمینار حجاب با همکاری دیگر نهادها مانند شورای علما ،مجمع فرهنگی المهدی (عج) و مدرسه علمیه خواهران

محمد فروغی: آیا از وضعیت فعلی مدرسه مهدیه نیلی راضی هستید؟

استادعادلی: نسبتاً با توجه با ظرفیت ها و پتانسیل های موجود، راضی هستم،امّا بدون شک برنامه ها در حد مطلوب قرار ندارد،کارها و اقدامات زیادی را میطلبد تا ما از وضعیت فعلی مدرسه عبور کنیم  و به وضعیت مطلوب برسیم.

محمد فروغی: اگر از فضای مدرسه بیرون بیایم وارد عالم سیاست واجتماع بشویم ،حضرتعالی به عنوان مدیر داخلی مدرسه مهدیه نیلی و عضوی از شورای علما  که یکی از شبکه های مهم جامعه مدنی ما بحساب می آید، روند باز سازی و نو سازی را در ولایت دایکندی چگونه می بنید و چه انتطارات از حکمرانان محلی و مرکزی دارید؟

استادعادلی: بدون شک کارهای در زمینه باز سازی و نو سازی در سطح ولایت دایکندی صورت گرفته و در صدد کتمان آن نیستم ونیز اعتقادم بر آن است که عین بی انصافی است که کارهای صورت گرفته را ملحوظ نکنیم.امّا سخنم این است که با توجه به فرصت ها و امکانات خوب که داشتیم بهره برداری درست صورت نگرفته است و بخش زیادی از بودجه های انکشافی بدلیل ضعف عملکردی حاکمان محلی و بی لیاقتی آنان به مرجع تمویل کننده عودت داده می شود و این مسأله برای مردم ما و هیچ انسانی با وجدانی، خوشایند نیست ومن هم عمیقاً از این وضعیت ناراحت هستم ،متأسفانه روند توسعه و نوسازی در سطح ولایت دایکندی به کلی متوقف گردیده است ،امروز مردم شریف دایکندی مشکلات زیادی در عرصه های اقتصادی ،صحی ،زراعت ،راه های مواصلاتی ومعارف دارند .من عوامل این بد بختی هارا در سه چیز می دانم:

1.       سوءمدیریت حاکمان محلی

2.       بد عملکردی وکلایی دایکندی که متأسفانه این ها نه تنها با حکومت محلی همکاری نداشته است ودر بسیار جهات کار شکنی کرده است وبه فکر مشکلات مردم و موکلین خودش نیستند بلکه تمام هم و غم آنان منافع فردی است ،به جای که مصالح عمومی وکلان مردم را معیار رفتار شان قرار بدهند ملاحظات جناحی و حزبی ،جیب وحفظ موقعیت فعلی خودشان را در نظردارند.

3.       سیاست های تبعیضی حکمرانان کابل که متأسفانه آنان از چنگال افکارتعصبی گذشته بیرون آمده نمی توانند و بر اساس همان اندیشه ضد عدالتی گذشته در حرکت اند. و این تفکر خودش را در تصویب بودجه های سالانه نمایان می سازد.

محمد فروغی: سخن آخر شما چیست؟

استادعادلی:مدیریت این مدرسه، پالیسی مستقل خودش را دارد و به هیچ حزب و گرایشهای حزبی وابسته نیست و در عین حال براساس مأموریت و رسالت خویش کلیه فعالیت های سیاسی و اجتماعی را رصد نموده و بر معیار حق و مصالح کلان کشور اتخاذ تصمیم می نماییم و همواره وظیفه خود میدانیم که در کنارمردم صبور خود مان باشیم. و در پایان از حضرتعالی به عنوان ریس مجمع فرهنگی المهدی (عج)نیلی و مدیر وبسایت دولتمداری شایسته  کمال تشکر را دارم که این فرصت را برایم فراهم کردید که نقطه نظرات ام  را بیان کنم.

محمد فروغی:بنده هم متقابلاً از شما استاد محترم که وقت شریف تان را در اختیار ما گداشتید سپاسگزارم .

 

            ساختار ،سیاست ها و اهداف مدرسه علمیه مهدیه نیلی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد