پیام دایکندی

دایکندی یعنی سرزمین دلیر مردان

پیام دایکندی

دایکندی یعنی سرزمین دلیر مردان

تأملی بر گزارش والی محترم ولایت دایکندی(قسمت اول)

بخش دوم از سلسله نقدهای برحکومتداری، اداره محلی ولایت دایکندی

نقد وتأملی بر گزارش والی محترم ولایت دایکندی(قسمت اول)

مقدمه:

چندی پیش گزارشی را در سایت رسمی والی محترم دایکندی الحاج قربانعلی ارزگانی دیدم که وی  طی یک گزارشی، مهم ترین دستاوردهای سه سال (از سال 1388 الی سال 1391) دوران مسئولیت خویش، در ولایت دایکندی را منتشر کرده بود، پس از مطالعه و دقّت به محتوای آن، این گزارش از جهات قابل تأمل به نظرمی رسد...


نویسنده:محمد فروغی

بخش دوم از سلسله نقدهای برحکومتداری، اداره محلی ولایت دایکندی

نقد وتأملی بر گزارش والی محترم ولایت دایکندی(قسمت اول)

مقدمه:

چندی پیش گزارشی را در سایت رسمی والی محترم دایکندی الحاج قربانعلی ارزگانی دیدم که وی  طی یک گزارشی، مهم ترین دستاوردهای سه سال (از سال 1388 الی سال 1391) دوران مسئولیت خویش، در ولایت دایکندی را منتشر کرده بود، پس از مطالعه و دقّت به محتوای آن، این گزارش از جهات قابل تأمل به نظرمی رسد ، علیرغم حسن نیت و احترام فائقه که به شخص الحاج ارزگانی،بنا بر احساس مسئولیت و تکلیف مطابق فرموده پیامبر بزرگوار اسلام «به راستی که همه شما حافظ و سرپرستید و همه شما جوابگوی مردم زیردست خود هستید»[i] برآن شدم که سکوت را بشکنم  و با در نظر داشت، جانب عدل و انصاف این "گزارش" را به منظور تأمین و حفظ منافع کلان مردم شریف دایکندی و اصلاح بنا به فرموده خداوند متعال « من جز اصلاح  نمی خواهم! و توفیق من ، جز به خدا نیست! بر او توکّل کردم و به سوی او بازمی گردم [ii]»، مورد مدّاقه قرار داده و نوشتاری را طی چند مرحله خدمت مردم صبور و ارزش مداری دایکندی و خوانند گان محترم، ارائه می دهم.

متن گزارش

موضوع :سفربه بیرون از ولایت:

3 – سفر معاون ولایت و ولسوالان به خارج از کشور جهت دوره های آموزشی در عرصه های حکومتداری، حاکمیت قانون وحقوق بشر به کشور های فرانسه وهندوستان.در سال 1391
39 –اشتراک والی ولایت دایکندی در کنفرانس انکشاف منطقوی درسال 1389 در ولایت قندهار
40 – اشتراک والی ولایت در کنفرانس امنیتی تحت نام عملیات “امید”در سال 1390 که از سوی قوای نا تو در حوزه زون جنوب غرب” که شهرقندهار برگزار شده بود
41 – اشتراک والی ولایت در کنفرانس پلان محو کشت کوکناردر سال 1390 که از سوی وزارت محترم مبارزه علیه موادمخدر با حضوروالیان ولایات 18گانه در مرکزکشوربر گزار شده بود
42 – اشتراک والی ولایت در کنفرانس بررسی تطبیق پلان کاری برای “زنان افغانستان(نپوا)در سال 1390 که از سوی وزارت محترم امور زنان در کابل دایر شده بود
43 – اشتراک والی ولایت در کنفرانس “جندر”در سال 1390 که مرکز کشور دایر گردیده بود.
44 – اشتراکوالی ولایت در کنفرانس بررسی نحوه توزیع تذکره های الکترونیکی وباز دید از مرکز سوق و اداره عملیاتهای مشترک قوای بین المللی وافغان در بگرام در سال 1390

56 – اشتراک معاون ولایت دایکندی در کنفرانس هماهنگی والیان زون جنوب غرب با حضور داشت هشت وزیر در ولایت ارزگان در سال 1391

والی محترم در بندهای3-39-40-41-42-43-44و56 گزارش خود اشار به موضوع سفر مقامات ولایت به خارج و سایر ولایت ها نموده است ،واز این گزارش استفاده می شود که مدیران محلی ولایت دایکندی در ظرف سه سال یعنی 1388-1391فقط دو سفر به خارج و هفت سفر به داخل کشور بر اساس شرح زیر داشته اند:

الف )یک سفر به کشور هند وی ک سفر دیگر به کشور فرانسه در سطح معاون مقام ولایت و ولسوالان به جهت دوره های آموزشی در عرصه های حکومتداری، حاکمیت قانون وحقوق بشر.

ب)دو سفر به ولایت قندهار در سطح مقام ولایت به جهت اشتراک در کنفرانس

ج)چهار سفر به مرکز کشور (شهر کابل و بگرام)در سطح مقام ولایت به جهت اشتراک در کنفرانس

د) یک سفر به ولایت ارزگان در سطح معاون مقام ولایت به جهت اشتراک در کنفرانس

در خصوص سفرهای فوق چند نکته قابل ذکر است:

اولاً به لحاظ کمّی این تعداد سفر در ظرف زمانی سه سال بسیار اندک است که مطابق استاندارد های  دنیا نیست .

دوماً تمامی سفرها بر پایه دعوت و دستورالعمل مرکز صورت گرفته و مقام ولایت مجبور به شرکت در کنفرانس ها بوده و یا به خاطر مصالح منافع فردی.

ثالثاً هیچکدام از سفر ها در راستایی حل مشکلات اساسی و پیگیری مطالبات مردم دایکندی نبوده است.

رابعاًسفرهای مذکور به ابتکار و تدبیر مقامات ولایت صورت نگرفته است

خامساً دست آورد های این سفرها برای مردم دایکندی چه بوده است که این گونه افتخار آمیز گزارش داده می شود

سادساً سفرهای آموزشی به خارج کشور بر اساس پروگرام  های دولت مرکزی صورت گرفته نه ابتکار ولایت و از این گذشته ،مدیران که در آن بست ها تقرر پیدا کرده اند برای خدمت به مردم و انجام  وظایف می باشند نه آموزش و تعلیم .

با در نظر داشت نکات مذکور می توان گفت که مدیران و حاکمان محلی دایکندی در عرصه تعامل و ارتباطات منفعلانه عمل کرده است .

http://www.psyop.ir/wp-content/uploads/2010/08/puzzle-war-300x178.jpg

بدون شک وضعیت موجود یعنی بدبینی ها  و ذهنیات منفی داخلی و خارجی به این مردم از یک طرف و سیاست های تخریبی احزاب و سایر بازیگران از سوی دیگر، ارتباط و دیپلماسی فعال را میطلبد ،و مسأله دیگری که باید در عرصه تعامل و ارتباطات با دیگران باید مدنظر باشد این است که سفرها در داخل کشور و بیرون از کشور باید هدفمند و بر اساس نیازها باشند و زمینه را برای وصول به  اهداف فراهم سازد، در غیر این صورت ثمری نخواهد داشت. به سخن دیگر در سایه ارتباط منفعل و سفر های بدون هدف و غیر برنامه ریزی شده نمی توان قدم به جلو گذاشت و مشکلی را حل کرد.

انتظار مردم از شخص مقام ولایت و دیگر مقامات این است که در یک دیپلماسی فعال ، پویا و ارتباط مؤثر بر بنیان خط و مشی  شفاف، در جهت حل معضلات و مشکلات اساسی ولایت دایکندی داشته باشند. جایی گلایه مردم از مسئولان وجود دارد که متأسفا در طول این سه سال هیچ سفر کاری و تعامل مشخصی به نهادهای مر بوطه درکابل و موسیسات فعال در کشور برای حل مسایل اساسی صورت نگرفته است.و اگر بعضاً ارتباطی با موسیسات گرفته شده اند، بسیار ضعیف و فاقد دستاورد بوده است.

متن گزارش

موضوع :صلح و امنیت:

4 – به اثر سعی و تلاش مدبرانه شخص مقام ولایت ، این ولایت بطور کامل در دور دوم پروسه انتقال مسئولیت های امنیتی ، این پروسه ملی و عزت آفرین در سال 1390 موفقانه شامل گردیده که تا کنون امنیت مطمئین توسط فرزندان برومند قوت های مسلح سه گانه نظام تاًمین می باشد .
14 –بر اثر سعی و تلاشهای همه جانبه وپیگیر اداره ولایت دایکندی تطبیق پروسه صلح در سالهای 1390-1391 دست آوردهای قابل ملاحظه داشته که از آن جمله پیوستن (271) نفر افراد مسلح ناراضی به پروسه صلح قابل یاد آوری میباشد.
15 – در سال 1389 با تلاشهای شبانه روزی اداره ولایت، ولسوالی اشترلی بعنوان ولسوالی صلح اعلام شده است.
ادارات ذیربط به مرحله اجرا سپرده شد.
21- با مدیریت صحیح و مدبرانه شورای نظامی ولایت دایکندی، تهاجم گسترده گروه طالبان والقاعده در 23 جوزای 1389 در ولسوالی کجران، بموقع دفع وخنثی گردید.
22 – به اساس تلاش اداره ولایت برای ولسوالی نا امن کجران تشکیل و منظوری 300 نفر پلیس محلی از وزارت امور داخله گرفته شد.

25 – با تلاشهای جدی اداره ولایت به ارتباط نا امنی های در مسیر دایکندی- کابل و بالعکس از طریق (دره غوربند وجلریز) و همکاری وزارت محترم ترانسپورت و هوانوردی پروازهای منظم طیاره (پاکتیک) از کابل به ولایت دایکندی وباالعکس از نیمه سال جاری آغاز گردیده که تا حدودی مشکلات ترانسپورتی مامورین وعامه مردم این ولا را مرفوع نموده است.
28 – با پیگیری مستمراداره ولایت در مرکز، کمیته صلح ولایتی در سال 1391 رسماً فعالیت خود را درولایت دایکندی آغازکرد.
31 – تحویل گیری دو مرکز اسپشل فورس مربوط نیرو های امریکایی در مرکز ولایت و ولسوالی کجران بعد از پروسه انتقال مسولیت های امنیتی و سپردن ان مراکز به پولس ملی.
32 – به اثر تلاش اداره ولایت در مرکز، افزایش تشکیل و تجهیز پلیس ملی و محلی ولایت دایکندی با وسایط نسبتاً پیشرفته و سایر تجهیزات نظامی در سالهای 1390 – 1391 رو نما گردید.
33- به اثر کوشش وتلاش اداره ولایت در مرکز، قطعه واکنش سریع در ریاست امنیت ملی دایکندی در سال 1390 ایجاد و در سال 1391 تجهیزو افزایش در تشکیل شان رو نما گردید.

49 –باتوجه و تلاش مقام ولایت و هماهنگی بانهاد های امنیتی و مردم صلح دوست این ولا در سرحدات که با ولایات ناامن ارزگان ؛ هلمند ، غور و غزنی میباشد تدابیر مدبرانه صورت گرفته که هیچ گونه نگرانی در سرحدات وجود ندارد

53 – بر اثر تلاش همه جانبه اداره ولایت اعزام تعداد 20 نفر از علمای جید ، نماینده گان احزاب سیاسی و تعداد از متنفظین قومی ولایت دایکندی به ولایت قندهار غرض اشتراک در سمینار تحت عنوان علما وصلح در سال 1390

 

 

متن گزارش

موضوع :مواد مخدر:

13 – به اساس تلاشهای جدی اداره ولایت زرع وقاچاق مواد مخدر در ولایت دایکندی به صفر تقرب نموده که شامل برنامه تقدیر از اجراات خوب وزارت مبارزه علیه مواد مخدر نیز گردیده است.
18 – بر اثر تلاشهای همه جانبه وپیشنهاد اداره ولایت دایکندی و موافقه وزارت محترم مبارزه علیه مواد مخدر، در سال 1389 ریاست مبارزه علیه مواد مخدر در ولایت دایکندی فعال گردید.
34 – با تلاش و جدیت هرچی تمامتراداره ولایت مبنی بر محو کشت کوکنار در سال های 1390- 1391 پلان تدوین

شده از جانب وزارت محترم مبارزه با مواد مخدر در نقاط سرحدی بین ولسوالی های کیتی و کجران ولایت دایکندی و ولسوالی های بغران و چهار چینه ولایات هلمند و ارزگان جهت تخریب مزارع کوکنار باحضور شخص مقام ولایت و هیئات همرا از رهبری ولایت تطبیق شد.
45 – والی ولایت بخاطر تطبیق پلان پیشبینی شده از سوی وزارت مبارزه علیه مواد مخدر برای محو، مزارع کوکنار وقاچاق مواد مخدر در ولایت دایکندی تقدیر نامه را از سوی وزارت محترم مبارزه علیه مواد مخدر دریافت نمودند.
58 – به اساس تلاش وابتکار اداره ولایت بر گزاری” کنفرانسهای آگاهی عامه از اضرار مواد مخدر” در سال 1389 ، 1390 و 1391 در مرکز ولایت وولسوالی های ولایت دایکندی برگزار شد.

 

 

همان طور که از متن گزارش فوق استفاده می شود، حدود 13 بند از گزارش به مسأله امنیت و صلح وحدود 5 بند از گزارش به مسأله مواد مخدر و کشت کوکنار پرداخته است، به سخن دیگر حدود   از گزارش به این دو موضوع (امنیت و کشت کوکنار) اشاره دارد ، و این دو موضوع به عنوان دستاوردهای اداره و ارگان محلی ولایت دایکندی ذکر شده است. نکته قابل تأمل این است که آیا در تمام  ساحات دایکندی قبل از مسئولیت محترم الحاج ارزگانی اصلاً کشت کوکنار و نا امنی وجود داشته  است ؟ آیا مشکل و معضل اساسی مردم این ولایت کشت کوکنار و ناامنی بوده است ؟

جواب برای مردم دایکندی و آن دسته از افراد که در این ولایت رفت و آمد داشته اند آنقدر واضح است که حتی طرح این گونه گزارش ها را در رابطه به مردم دایکندی چیزی خنده آور و مضحک می داند . و امّا برایی آن دسته از خوانندگان محترم که اطلاعاتی از دایکندی ندارد ،محض آگاهی عرض می شود ،  ولایت دایکندی از روزی تأسیس تاکنون در مقوله امنیت یکی از امن ترین مناطق کشور بوده و هیچگونه حادثه ای که بتواند امنیت ولایت وکشور را به مخاطره بیندازد اتفاق نیفتاده است البته این وضعیت امنیتی در سراسر هزاره جات حاکم بوده است و یکی از ادله روشن بر این  مدعی عدم حضور نیروهای آیساف و  ناتو در دایکندی است و تنهایک قطعه ازنیروهای ویژه آمریکایی،اسپیشل فورس، وجود داشتند که در زمان حضور در منطقه کوچکترین احساس نا امنی نداشتند. و امّا در مقوله کشت خشاش و کوکنار به جرئت می گویم که نه در گذشته و نه در حال نه تنها در دایکندی بلکه در سطح هزاره جات وجود نداشته و ندارد. و امّا این که والی محترم چگونه به مقولات می پردازد که اصلاً در این ولایت موضوعیت ندارد ،جایی تعجب دارد! و این که مطرح می کند که به اساس تلاشهای جدی اداره ولایت زرع و قاچاق مواد مخدر در ولایت دایکندی به صفر تقرب نموده و یا این که ادعا می کندکه با تلاش و جدیت هرچه  تمامتر اداره ولایت مبنی بر محو کشت کوکنار در سال های 1390- 1391 .

سئوال این است که آقایان از کدام زرع و قاچاق مواد مخدر در دایکندی صحبت می کند؟ تا آنجا که ما میدانیم حتی روح این مردم بیچاره از زرع کوکنار در ولایت خبر ندارد.

ادامه دارد...



[i] «کُلُّکُمْ رَاعٍ وَکُلُّکُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِیَّتِهِ» منیه المرید،شهید ثانی ص381.

[ii] «...إِنْ أُریدُ إِلاَّ الْإِصْلاحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَ ما تَوْفیقی‏ إِلاَّ بِاللَّهِ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَ إِلَیْهِ أُنیبُ »(هود/88)

نظرات 1 + ارسال نظر
دستان سیستان یکشنبه 20 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 01:22 ب.ظ http://dastansistan.lxb.ir

به نام ایزد دانا و توانا با سلام و درود فراوان وب بسیار زیبا و پر محتوایی دارید خوشحال میشم به منم سر بزنید و با هم تبادل لینک داشته باشیم . اگه دوست داشتید و قابل دونستید لینکم کنید و خبر بدید با چه اسمی لینکتون کنم. با تشکر فراوان دستان سیستان

بسمه تعالی
از حسن نظر شما نسبت به وبسایت پیام دایکندی کمال سپاس و تشکر را دارم وامید است که همواره موفق باشید .وخاطر نشان می گردد که وبسایت شما نیز علمی ، مؤثر و زیبا است و با تبادل لینک باشما موافقم و وبسایت مارا تحت عنوان پیام دایکندی ثبت بیفرمایید
با احترام

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد