پیام دایکندی

دایکندی یعنی سرزمین دلیر مردان

پیام دایکندی

دایکندی یعنی سرزمین دلیر مردان

پالیسی ادارات محلی افغانستان


جهت دریافت فایل PDF پالیسی ادارات محلی افغانستان اینجا را کلیک نمایید

 

اداره مستقل ارگان های محلی علاوه بر پلان استراتیژیک کاری، پالیسی ادارات محلی افغانستان را نیز منتشر کرده است که هم به لحاظ کیفیت و هم به لحاظ کمیت در نوع خودش یک دست آورد مهم برای افغانستان به شمار می رود. در قالب 558 صفحه و در سایز A4 و به صورت کتاب و جلد رنگه به چاپ رسیده است.

اهداف عمده

پالیسی ادارات محلی افغانستان طی دو سال کار فشرده در قالب جلسات کمیتۀ تدوین پالیسی، گروه های کاری و کمیتۀ تدقیق پالیسی با شرکت تمام وزارت ها، کمیسیون ها و ادارات مستقل تدوین شده است. این پالیسی در تاریخ 2 حمل 1389 توسط شورای وزیران به تصویب رسید.

پالیسی ادارات محلی افغانستان با بهره گیری از تجربیات کشورهای دارای سیستم حکومتداری محلی و مشاورۀ کارشناسان داخلی و خارجی و با در نظرداشت چشم انداز پنجاه ساله آیندۀ افغانستان تدوین شده است.

اهداف اساسی این پالیسی تطبیق احکام قانون اساسی بر ادارت محلی، ایجاد پالیسی واحد برای سیستم تشکیلاتی واحدهای اداری، ایجاد هماهنگی بیشتر بین نهادهای ملی و تنظیم پالیسی واحدهای اقتصادی، اجتماعی و امنیتی برای ولایات، ولسوالی ها و قریه ها می باشد.

همچنین قرار است این پالیسی، حکومتداری خوب را از طریق تفویض صلاحیت های اداری، مالی و پلانگذاری به ادارت محلی و ایجاد و تقویت نهادهای دولتی در سطح محلی فراهم نماید و مؤثریت و کارایی عرضۀ خدمات را از طریق نزدیک سازی امور تصمیم گیری به مردم و حسابده ساختن تصمیم گیرندگان به مردم افزایش دهد.

با تطبیق این پالیسی، کارهای اداری در سطح محلات تسریع و مشارکت مستقیم مردم در امور حکومتداری محلی، منتج به اعتمادسازی و کم شدن فاصلۀ بین حکومت و مردم خواهد شد.

 

گستره موضوعات

سیستم ادارات محلی در افغانستان یک تجربه تازه به شمار می رود؛ از همین رو باید تمام جزئیات آن در پالسی گنجانده شود.

پالیسی ادارت محلی افغانستان از این نظر تقریبا جامع نوشته شده است. 558 صفحه مطلب تقریبا تمام زوایای سیستم ادارات محلی را در بر گرفته است. تعریف ساختار و کارکرد ادارات ولایتی، ادارات ولسوالی ها، ادارات شاروالی ها و همچنین قریه ها به صورت مفصل همراه با گراف و جدول در پالیسی درج شده است. علاوه براین، تعریف و تبیین وظایف، ساختار و کارکرد شوراهای ولایتی نیز در این پالیسی تشریح شده است. تلاش شده است تا تداخل و ابهاماتی که در صلاحیت های نهادهای محلی وجود دارد، برطرف شود.

متن پالیسی ادارت محلی افغانستان توسط شورای وزیران تأیید و تصویب شده است. قرار است قوانین لازم برای ادارت محلی افغانستان بر اساس همین پالیسی توسط کارشناسان این اداره و کارشناسان وزارت عدلیه ساخته شود. اگر دقت لازم در ساختن قانون ادارات محلی به کار گرفته شود، بدون تردید بسیاری از مشکلاتی که امروزه در ادارات محلی وجود دارد رفع خواهد شد.

منبع:اداره مستقل ارگان های محلی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد