پیام دایکندی

دایکندی یعنی سرزمین دلیر مردان

پیام دایکندی

دایکندی یعنی سرزمین دلیر مردان

ولایت دایکندی و شانتاژهای تبلیغاتی حکمرانان


           

ولایت دایکندی و شانتاژهای تبلیغاتی حکمرانان


نویسنده:محمد فروغی

         

ولایت دایکندی و شانتاژهای تبلیغاتی حکمرانان

«یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مِالا تَفْعَلُونَ؛ »صف/ 1

ای افراد باایمان، چرا چیزی را که انجام نمی دهید (به مردم) می گویید.

 O you who believe, why do you say what you do not do

در این نوشتار تلاش بر این است که به برخی شعارهای حکمرانان مرکز ، حاکمان محلی، وکلا و دیگر مسئولان پرداخته شود. همگان می دانند که عالیجنابان در روز افتتاح ولایت و پس از آن، و همین طور دیگر مقامات مسئول وعده­های زیادی به مردم داده بودند که  دراین جا به منظور آشکار سازی حقایق، شناخت برخی چهره های که به نقاب خدمت به مردم برای اهداف دیگر تلاش می کنند و نیز به منظور ترسیم و آشکار سازی مشکلات و مسایل ولایت دایکندی به برخی شعارها و لاف زنی های آنان که با اهداف شانتاژهای تبلیغاتی و فریب افکار عمومی صورت گرفته و می‌گیرد در ذیل اشار می­گردد:

رئیس جمهور "حامد کرزی در مراسم افتتاح ولایت دایکندی شنبه مورخ 20/4/1383 خطاب به مردم این ساحه چنین بیان داشت:‌

روزی برای من خداوند توفیق عنایت فرمود که برای ترقی و رشد این سرزمین کار نمایم و مردم این منطقه را از مشکلات نجات دهم، وقتیکه برادران برای من پیشنهاد ولایت را آورد به مسرت آن را منظور نمودم که رهبری این ولایت باید برای خدمت مردم خود توجه جدی نماید و ضروریات مردم خود را مد نظر بگیرد نه کارهای تنظیمی را. رئیس دولت علاوه نمود: با تشکیل این ولایت بازسازی در عرصه‌های مختلف در این ولایت آغاز می‌گردد. دایکندی قلب افغانستان است این قلب باید در تپش باشد و با تمام ولایات افغانستان روابط نیک داشته باشد. رئیس دولت به ادامه سخنان خود افزود: بازسازی در تمام بخش‌ها صورت خواهد گرفت ولی اگر شما می‌خواهید مردم افغانستان خود کفا باشد به تعلیم و تربیه جوانان تان توجه جدی نمایید رفاه و آزادی کشور در تحصیل است. اگر جوانان ما تحصیل ننمایند کشور همیشه احتیاج دیگران خواهد بود. دختران و پسران ولایت دایکندی کوشش نمایند که به سطح کشور اول نمره باشند و در سال آینده در روز تجلیل معارف مقام اول را کمایی نمایند. (خبر گزاری باختر 20/4/1383).

علی احمد جلالی وزیر داخله وقت، در مراسم افتتاح ولایت در خطاب به مردم چنین گفت :

والی خدمتکار مردم باشد، در رفع مشکلات مردم بکوشد. والی که برای شما انتخاب گردیده آقای سرور دانش است که از هر لحاظ شخص رسیده وکار آزموده است. وی تلاش خواهد نمود تا این ولایت نو تأسیس را به پای خود ایستاد نماید و دولت نیز امکانات را به وی فراهم خواهد نمود تا در رفع مشکلات مردم دلیر دایکندی اقدام نماید. (خبر گزاری باختر 20/4/1383 ).

محترم سرور دانش والی وقت دایکندی نیز در مراسم افتتاح و در حضور مردم دایکندی و هیأت بلند پایه دولتی چنین گفت:

کوشش خواهم نمود تا نماینده و پیام رسان صادق دولت به این مردم باشم. موصوف از دولت خواست تا در بازسازی و نوسازی بخش‌های معارف، صحت عامه، و راههای مواصلاتی توجه جدی نماید. (خبر گزاری باختر 20/4/1383، به نقل از سیمای ارزگان /8).

محترم کریم خلیلی، معاون ریاست جمهوری اسلامی افغانستا نیز در مراسم افتتاح ولایت گفت:

          طوری ‌که همه ما می‌دانیم که در ساختن قانون اساسی عدالت رعایت گردیده و امروز ما شاهد افتتاح ولایت دایکندی هستیم که تشکیل آن محصول همدلی وهم‌نظری ملی است که در تاریخ افغانستان نظیر آن دیده نشده است که به این کمیت هیأت رهبری دولت و شخص رئیس جمهور کشور، ولایتی را افتتاح نموده باشد. این افتخار در تاریخ دایکندی ثبت گردید. معاون ریاست دولت افزود: در نظام مردم سالار و در نظامی‌که مبتنی بر اساسات اسلامی و ارزشهای دینی باشد اصل مردم است و بالآخره محور همه چیز را مردم تشکیل می‌دهد مشروعیت دولت و قانونیت‌اش از طرف مردم و ملت است دولت به عنوان دولت بر گزیده مردم، خدمتگذار مردم است.

دراینجا وظیفه هیأت رهبری ولایت تعین کننده است که تحکیم وحدت ملی و برادری در سرخط کارشان باشد. (خبر گزاری باختر 20/4/1383)

محترم قربانعلی ارز گانی والی ولایت دایکندی در جمع علما درتابستان1388 چنین گفت :

من حد اقل در دوره مسئولیت ام پنج کاری اساسی را برای مردم دایکندی انجام می­دهم که او عبارت است از:

1.پخته سازی سرکهای مرکز دایکندی (شهر نیلی )

2.ایجاد سد آبی به منظور تأمین برق شهر نیلی

3.توسعه و اعمار میدان هوایی

4.پیاده کردن ماستر پلان شهرنیلی وانتقال بازار از بازار فعلی در شهرک جدید

 5.ایجاد پل روی رود خانه برای عبور موترهای سنگین

(ارزیابی عملکرد والی ولایت دایکندی الحاج قربانعلی ارزگانی، نویسنده : محمد فروغی)

نصر الله صادقی زاده وکیل فعلی دایکندی در پالمان نیز در آغاز مراسم افتتاح ولایت به نمایندگی از طرف مردم  گفت :

از توجه دولت نسبت به رفع مشکلات مردم آن ولایت و ارتقاء دایکندی از ولسوالی به ولایت قدردانی نموده به نمایندگی از مردم آن ولایت همکاری خویش را در تطبیق برنامه‌های دولت ابراز نمود. (خبر گزاری باختر 20/4/1383،

واو نیز مورخ 15/10/91  درتلویزیون طلوع نیوز درنشست با اشتراک محمد نعیم لالی حمید زی گفت : وکلا نمایندگان مردم افغانستان هستند و مکلفیت دارند که از خواسته  های مردم حمایت کنند .

استاد دانش بعد از انتصاب به سمت ولایت دایکندی:‌

در سال 1383ش 250 باب مکتب دولتی در ولایت دایکندی ثبت شده که از سال تحصیلی 1384 رسما آغاز به کار و فعالیت آموزشی خواهند کرد. (اظهارات استاد دانش در جلسه دید و بازدید با طلاب و دانشجویان ولایت دایکندی در اواخر تابستان 1383، ولایت دایکندی و چالشهای مضاعف!نویسنده : غرجستانی توسلی)

داکتر اشرف غنی احمدزی رئیس کمیسیون هماهنگی روند انتقال مسؤلیت های امنیتی به نیروهای افغانستانی،

وی در مراسم انتقال مسؤلیت امنیتی از نیروهای خارجی به نیروهای امنیتی دایکندی گفت: " دایکندی به عنوان یکی از محرومترین ولایات افغانستان، در یک انزوای اقتصادی قرار دارد و صد سال است که مردم این ولایت تقاضای ختم این انزوا را دارند".

وی همچنین علاوه کرد: "کیفیت معارف دایکندی درسطح پائینی قرارداشته و توجه جدی مسؤلین را می طلبد".

 احمدزی درقسمت دیگری ازصحبت هایش گفت: "دایکندی تنها ولایتی است که فقط و فقط یک داکترزن دارد و این وضع قابل قبول نیست. درکابل پخته (پنبه) بسیارگران شده است. چون وزیرصاحب ها پخته ها را خریده و درگوشه ای خود فروکرده اند. وعده های دولت دردایکندی تحقق پیدا نکرده است واین مسئله فاصله دولت و مردم را زیاد می کند".

عبدالخالق فراهی رئیس عمومی اداره مستقل ارگانهای محلی

وی در مراسم انتقال مسؤلیت امنیتی از نیروهای خارجی به نیروهای امنیتی دایکندی وعده سپرد که اعمار تأسیسات ولسوالیها و رفع مشکلات ترانسپورتی ولایت دایکندی را درصدربرنامه های اداره ارگانهای محلی قرارخواهد داد.

داکتراحمد شاه وحید معین وزارت فواید عامه افغانستان

 وی نیز در مراسم انتقال مسؤلیت امنیتی از نیروهای خارجی به نیروهای امنیتی دایکندی وعده داد که این وزارت مجموعاً 380 کیلومترسرک درداخل ولایت دایکندی برای وصل نمودن ولسوالیهای این ولایت به مرکز آن درظرف سه سال اینده اعمارخواهند کرد. وی همچنین اضافه کرد که این وزارت، هشت پل بزرگ (بالاتراز40 مترطول) دراین ولایت درسال آینده اعمارخواهند کرد.

این بود برخی از اظهارات و وعده‌های که رئیس جمهور محترم و مقامات مسئول  در باب انکشاف و بهبود زندگی و رفع مشکلات مردم ولایت دایکندی که داده بودند.

اکنون پرسش های اساسی فرا روی مردم و به خصوص دانشجویان ، دانش آموختگان و نویسنده­گان دایکندی این است که بعد از گذشت حدود  ده سال چه میزانی از وعده‌های داده شده دولتمردان محلی و حکمرانان کابل بویژه ریس جمهور محترم در ولایت دایکندی تطبیق و عملی گردیده است؟ آیا بازسازی و نوسازی در این ولایت در بخش های مختلفی مانند شهری، ادارات، زراعت, راه­های مواصلاتی، بهداشت و صحی، وبویژه معارف، همسان و برابر با سایر ولایات دیگر صورت گرفته است؟ چرا بودجه­ ی اعماری و انکشافی این ولایت نسبت به سایر ولایت ها ناچیز و اندک است ؟ تفاوت مردم دایکندی با مردم دیگر ولایت در چیست ؟ آیا افغانستان فقط به چند ولایت خاص مانند قندهار، کابل، جلال آباد خلاصه می شود؟ چرا در اجراات پروژه­های مصّوب در دایکندی از سوی مقامات ذی ربط تعلل صورت می گیرد؟

حکایت انزوای اقتصادی و مشکلات ولایت دایکندی اندر پس وعده های توخالی

در پاسخ پرسش های فوق من فقط به ذکر دو نمونه از زبان دولتمردان دایکندی بسنده می کنم:

مقام ولایت دایکندی محترم الحاج ارزگانی در سومین سال دوره­ی مسولیت شان در مصاحبه ها و نشست های که با مردم داشته­اند گفته است :

در دایکندی حتی یک متر سرک اسفالت نشده است؛ و او همین طور بیان داشته است که تا کنون در دایکندی هیچ کار اساسی وزیر بنایی صورت نگرفته است.

یاسین اکبری رئیس شورای ولایتی وقت دایکندی در گفتگو با هفته نامه صلصال چاپ کابل چنین اظهار داشت :

 دایکندی از هر لحاظ در درجه سی و چهارم قرار دارد چه از لحاظ بازسازی، وضعیت اقتصادی، راه های مواصلاتی، انکشاف، توجه دولت و... التبه من منکر نمی شوم که دولت به دایکندی توجه ندارد اما به دایکندی به عنوان ولایت درجه 34 توجه کرده است تا هنوز. در دایکندی حدود یک میلیون آدم زندگی می کند در حالیکه در بعضی از ولایات خیلی کمتر از دایکندی نفوس دارد ...وما با این جمعیت و سرزمین وسیع جغرافیایی که احتوا می کند در مسائل بازسازی وانکشافی حضور و توجه دولت بیش از آنچه شما تصور می توانید کمتر است. ( هفته نامه صلصال، به نقل از سایت دایکندی «افغانستان قلب آسیا» بخش مصاحبه‌ها).

براساس مطالعه­ ی میدانی و گزارشات واصله از دایکندی، این قلب دیگر کم کم از تپیدن مانده است. گویا نه خون و نه اکسیژن و نه سایر مواد به آن می رسد، مشکلات و معضلات در دایکندی به قسمی است که دولت حتی حاضر نیست ادارات دولتی و نشیمنگاه مأمورین خود را نیز در این ولایت بسازد و بسیاری از نمایندگان وزرات خانه ها و دیگر بخشهای حکومتی امروزه در قلعه های استجاری شهرنیلی روز را به شب می رساند . شهرنیلی فاقد امکانات بهداشتی است و حتی در این شهر سرویس بهداشتی وجود ندارد و از دستشویی های صحرای اطراف بازار استفاده می­کند و این قضیه، نهایت بی­تدبیری شاروالی این شهر را نشان می­دهد. علیرغم پیشرفت های نسبی در حوزه معارف و آموزش به لحاظ کمی اما متأسفانه باز هم می توان گفت که کادر تعلیمی در حوزه معارف به شدت بیمار است و فاقد نیروهای مسلکی و توانمند است. در حوزه استفاده از امکانات ومنابع موجود  آنچه از طریق رسانه ها و افراد خبره شنیده می شود  حتی در أثر ضعف و سوء مدیریت حکمرانان محلی ، بودجه اختصاصی سالانه برای انکشاف و توسعه این ولایت، مصرف نمی­گردد و در زمانی مسئولیت والی فعلی الحاج ارزگانی دو مرتبه بودجه انکشافی این ولای عودت داده شده است. و در زمان والیان پیشین نیز  بودجه  انکشافی این ولایت یا به مصرف نرسیده است یا توسط مسؤلان مربوطه مورد دستبرد قرار گرفته و یا به خزانه دولت عودت داده شده اند. برای مثال بودجه انکشافی سال 1386ولایت دایکندی «حدود 33 میلیون دالر آمریکایی معادل 1,650,000,000 افغانی بوده است» (وبلاگ غرجستانی) که می‌بایست درآن سال (1386)در زمینه انکشاف و توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به مصرف می‌رسید. اگر رقم این بودجه صحت داشته باشد . سئوالی که پیش میاید این است که این بودجه در کجا مصرف شده است ؟ به هرحال قصه­ی نا بسامانی­های مدیریتی و   اجرای این ولایت یکی و دوتا نیست و صدها مشکل است و اگر همه آن مشکلات در این جا فهرست شود به یقین هم از حوصله خواننده این مقاله  بیرون است و هم این که مجال طرح آن در این نوشتار میّسر نیست .

جمع بندی

بر بنیان آنچه که گذشت نکات ذیل روشن می شود:

اولاً قریب به ده سال از زمان تأسیس این ولایت می گذرد هیچگونه دستاورد مؤثری که تداعیگر پیشرفت در زمینۀ رفع چالش های موجود در این ولایت باشد صورت نگرفته است.

ثانیاًعملکرد حکمرانان در طی این ده سال چهره واقعی آنان را برهمگان روشن ساخت که آنان مانند گذشته در طبل انحصار گرایی، دیگر ستیزی، شئونیزم قومی و  اعمال سیاست های تبعیض آلود نژادی می زند بدون که کوچکترین إباء داشته باشند.

ثالثاً وضعیت موجود بر پایه ی آنچه که گذشت دلیل روشنی است بر ضعف مدیریت،عدم صداقت ، بی تعهدی و منفعت طلبی حکمرانان محلی و وکلایی دایکندی که منافع مردم شریف دایکندی قربان منافع حزبی وفردی  شان ساخته اند.

رابعاً وضعیت موجود و نابسامانی های این ولایت مبین سیاست های نابرابری و یک جانبه بودن رویکرد دولت در عرصه بازسازی و انکشاف فراگیر در کشور میباشد.

خامساً گذشت زمان اثبات کرد بدبختی مردم مظلوم دایکندی وانزوای سیاسی واقتصادی این مردم  پایان ندارد و دراین کشور چیزی که ارزش ندارد مردم این ولایت است.

یادآوری:

این نکته را در این جا برای خوانندگان محترم  یاد آور می­شوم که ما منکر برخی از کارهای که در طی این هشت و نه سال در ساحه ­ی ولایت دایکندی انجام شده نیستیم. امّا سخن ما این است که این کارهای انجام گرفته با توجه به بسترها وظرفیت های موجود در این ولایت و در مقایسه با سایر ولایت بسیار ناچیز ا ست. دراین ، جایی شک نیست که اگر حاکمان کابل درسیاستگذاریها و برنامه ریزی های خود شان نسبت به این ولایت، براساس "عدالت و سیاست توسعه متوازن و بازسازی همه جانبه" جانب عدل و انصاف را می­گرفت و حاکمان محلی از خود بی تدبیری نشان نمی­دادند و با پلان مشخص و استراتژی های دقیق وهماهنگ مسایل را تعقیب می­کرد یقیناً ما امروز شاهد تحول و دگرگونی مثبت و قابل توجهی در سیمای ظاهری این ولایت بودیم.

نظرات 1 + ارسال نظر
رهگذر دوشنبه 30 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 10:27 ب.ظ http://beautiful-pictur.blogsky.com/

درود برشما. ولایت محروم و فراموش شده دایکندی و ا قعا نیاز به جوانان باهوش و بیداری مثل شما دارد.

از مطالب وبلاگ تان خیلی خوشم آمد برای تمام مردم فراموش شده دایکندی و تمام هزارستان بزرگ آرزوی بیدار ی و آگاهی می کنم که وقتی بیداری آمد خوشبختی به دنبالش می دود...

اگر هزار حاجی ارزگانی والی دایکندی باشد چون خر از بیخ لنگ است یک قدم به جلو نمی رویم.

باید با غفلت و تفرقه مردم ما مبارزه شود


موفق باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد