پیام دایکندی

دایکندی یعنی سرزمین دلیر مردان

پیام دایکندی

دایکندی یعنی سرزمین دلیر مردان

معرفی نهادهای فعال جامعه مدنی در انتخابات

 معرفی نهادهای فعال جامعه مدنی در انتخابات

۱- بنیاد انتخابات آزاد وعادلانه افغانستان (فیفا):

بنیاد انتخابات آزاد وعادلانۀ افغانستان (فیفا)؛ یک اداره و سازمان معتبرملى، غیرانتفاعى و بیطرف بوده که توسط یک تعداد نهادهای جامعۀ مدنی درسال ۲۰۰۴ میلادی، مطابق با ۱۳۸۳ خورشیدی تاسیس گردیده است. بنیاد، با هدف نهادینه شدن دموکراسى در کشور، از طریق نظارت از آزاد و عادلانه بودن انتخابات؛ بلند بردن سطح مشارکت مردم در پروسۀ انتخابات و تقویت سطح اعتماد و اطمینان عامه بر پروسه های سیاسی در کشور فعالیت می کند.

بنیاد فیفا، ازجمله بزرگترین نهاد ناظر برانتخابات درسطح کشور بوده، توانست که روند انتخابات پارلمانی  ۲۰۱۰ را، ازطریق  ۷۰۰۰ناظر؛ انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۹ را، از طریق ۷۴۰۰تن ناظر؛ انتخابات پارلمانی  ۲۰۰۵ را، ازطریق  ۷۰۰۰ ناظر؛ و انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۴ را، از طریق ۲۳۰۰ ناظر رضاکار نظارت نماید، که در نتیجه گزارشات در مورد مشکلاتى که  در جریان نظارت به مشاهده رسیده است، پیشنهادات مشخصى را به ادارات ذیربط جهت اصلاح نظام انتخاباتی ارائه کرده است.

www.fefa.org.af

 

۲- بنیاد انتخابات شفاف افغانستان (تیفا):

بنیاد انتخابات شفاف افغانستان (تیفا) در سال ۲۰۰۹ میلادی، به عنوان یک نهاد مستقل نظارت از انتخابات تاسیس گردیده که هدف آن، نظارت از پروسه های انتخاباتی به منظور حصول اطمینان از شفافیت و مشروعیت انتخابات میباشد. با توجه به نقش مهم نهادهای مستقل جامعۀ مدنی در پروسه های دموکراتیک، بنیاد انتخابات شفاف افغانستان باور دارد که نظارت بیطرفانه با شفافیت پروسۀ انتخابات کمک میکند. پروسه های دموکراتیک در کشور، اکنون نیز نوپا اند که نیازمند سهم گیری متعهد نهادهای جامعه مدنی و حکومتی جهت تداوم دموکراسی در افغانستان میباشد. نبود فعالیت های گستردۀ نظارت انتخاباتی از طرف سازمان های داخلی، به عنوان یک چالش حل ناشده در چهار انتخابات گذشته در افغانستان باقی باقی مانده است. بنابراین، بنیاد انتخابات شفاف افغانستان، بخاطر پرکردن این خلاء از طریق تشویق مشارکت فعالانۀ نهادهای جامعه مدنی در هر مرحله پروسۀ انتخابات، ایجاد گردیده است.

www.tefa.org.af

 

۳- واحد تحقیق و ارزیابى افغانستان(AREU) :

واحد تحقیق و ارزیابی افغانستان، موسسۀ مستقل تحقیقاتی مستقر در شهر کابل است که هدف آن، انجام و عرضۀ تحقیقات و پژوهش با کیفیت در عرصه های مختلف جهت اطلاع رسانی و آگهی دهی، و استفاده از آنها در تاثیرگذاری روی پالیسی ها و فعالیت های گوناگون میباشد. واحد تحقیق و ارزیابی افغانستان، با تقویت و ارتقاى ظرفیت های تحلیلی و ایجاد فرصت برای تفکر و بحث، میکوشد تا فرهنگ پژوهش و مطالعه را فعالانه در این کشور ترویج دهد. این اداره سعی مینماید تا زمینه های بازتاب اندیشه ها، مناظره ها و مباحث علمی را در کشور فراهم سازد که متصور است باعث بهبود و پیشرفت فکری و ذهنی در ابعاد مختلف در زندگی افغانها گردد. واحد تحقیق و ارزیابی افغانستان، در سال ۱۳۸۱خورشیدی، با همکاری سازمان های امدادی که در این کشور فعالیت دارند، تأسیس گردیده و اعضای هیئت مدیرۀ آنرا نمایندگان مراجع تمویل کننده، سازمان ملل متحد، ادارات غیردولتی و دیگر نهادهایی که در امور مختلف در افغانستان مصروف فعالیت اند، تشکیل میدهد.

  www.areu.org.af

 

۴- ایشیا فاوندیشن (TAF):

ایشیا فاوندیشن؛ یک ادارۀ غیردولتى و غیرانتقاعى بوده و متعهد به توسعۀ صلح، عدالت و رفاه در آسیا و منطقۀ بحرالکاهل مى باشد. این اداره، در عرصه هاى تقویت حاکمیت قوانین، اصلاحات و انکشاف اقتصادى، پیشرفت زنان و روابط بین المللى کمک مى کند. ایشیا فاوندیشن، ١٧ دفتر منطقوى در قارۀ آسیا دارد. یک دفتر آن در واشنگتن و دفتر مرکزى آن، در ایالت سانفرانسیسکوى امریکا واقع است؛ این اداره، امور را در سطح منطقه و ملکى به پیش مى برد.

http://asiafoundation.org/country/overview/afghanistan

۵- دموکراسی انترنشنل(DI) :

از سال ۲۰۰۹ میلادی بدینسو، دموکراسی انترنشنل؛ برای حمایت از تقویت پروسه های انتخاباتی افغانستان، هم از طریق هیئت های بین المللی نظارت بر انتخابات و هم از رهگذر حمایت از اقدامات داخلی برای اصلاحات انتخاباتی، کار کرده است. 

در حال حاضر، دموکراسی انترنشنل؛ پروگرام اصلاحات انتخاباتی و دادخواهی مدنی افغانستان را که از سوی ادارۀ انکشاف بین المللی ایالات متحده تمویل می شود، به اجرا می گذارد. دو بخش عمدۀ این برنامه عبارت اند از حمایت از تلاش های دادخواهی به رهبری افغان ها برای اصلاح انتخاباتی و دموکراتیک و  انجام تحقیقاتی که بتواند منبع اطلاعات برای ترویج بحث در بارۀ اصلاح انتخاباتی و دموکراتیک در افغانستان باشد. دموکراسی انترنشنل؛ برنامه های حمایۀ انتخابات و دیگر برنامه های دموکراسی و حمایۀ حکومتداری را در سراسر جهان طرحریزی، تطبیق و ارزیابی میکند. از زمان تاسیس آن در سال ۲۰۰۳ تاکنون، این نهاد در ۳۵ کشور فعالیت نموده است

www.democracyinternational.com

 

 ۶- بنیاد بین المللی نظامهای انتخاباتی IFES):

بنیاد بین المللی نظامهاى انتخاباتى (IFES)، یک موسسه مستقل وغیردولتی بین المللی است که در راستای تطبیق برنامه ها در رابطه به انتخابات و حکومتدارى خوب، در سراسر جهان فعالیت میکند. این موسسه از سال ٢٠٠٢ میلادى بدینسو، به منظور حمایت از روند انتخابات، ثبت نام رای دهندگان، آموزش کارمندان انتخاباتی و تطبیق برنامه های مختلف تعلیمات مدنی در افغانستان فعالیت دارد.

www.ifes.org

 

۷- انستیتیوت دموکراتیک ملى(NDI) :

انستیتیوت دموکراتیک ملى، که از سال ٢٠٠٢ بدینسو در افغانستان فعالیت کرده است، یک سازمان غیرانتفاعی غیرحزبی و غیردولتی است، که برای حمایت از نهادهای دموکراتیک از طریق مشارکت شهروندان، شفافیت و پاسخگویی به حکومت در سرار جهان فعالیت میکند. انستیتیوت دموکراتیک ملى، سیمینارهای آموزشی را براى بیش از ١٧٠٠ کاندیدا برگزار کرده و آموزش هایی را برای احزاب سیاسی و بیش از ٢٤٠ کاندیدای زن، انجام داده است و مساعدت های فنی برای بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان که بزرگترین سازمان داخلی ناظر بر انتخابات در کشور می باشد فراهم کرده است. در حال حاضر، انستیتیوت دموکراتیک ملى، سرگرم ارتقای ظرفیت ناظران در کاندیداها در سراسر کشور، برای گزارش دادن در مورد فعالیت های روز انتخابات می باشد.

http://ndi.org/content/afghanistan

 

۸- مجتمع جامعه مدنی افغانستان (مجما):

مجتمع جامعه مدنی افغانستان (مجما)، با همکاری بنیاد صلح سویس؛ به اساس درخواست ۷۶ تن از فعالین جامعۀ مدنی (هیئت موسسان) در اولین کنفرانس جامعه مدنی افغانستان در شهر بدهونف آلمان، به تاریخ ۲۹ نوامبر تا ۲ دسامبر سال ۲۰۰۱ میلادی تأسیس گردید. دراین کنفرانس، نمایندگان جامعه مدنی افغانستان، برای ایجاد یک مجتمع جهت راه اندازی گفتمان میان نهادهای جامعۀ مدنی و سهم گیری جامعۀ مدنی برای بازسازی آیندۀ افغانستان به تفاهم رسیدند، که در نتیجه، مجتمع جامعۀ مدنی افغانستان تشکیل شد و پس از تأسیس اولین دفتر در مارچ سال ۲۰۰۲ در شهر کابل آغاز به کار نمود. مجما، در پروسه تهیه(تدوین و تصویب) قانون اساسی افغانستان و انتخابات ریاست جهموری، پروژه های آگاهی عامه را راه اندازی نموده است.

www.acsf.af

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد