پیام دایکندی

دایکندی یعنی سرزمین دلیر مردان

پیام دایکندی

دایکندی یعنی سرزمین دلیر مردان

ساختار اداری ولایت دایکندی

ساختار اداری ولایت دایکندی


 

دایکندى ٩ واحد ادارى دارد که شامل مرکز و ٨ ولسوالى میباشد.

١-مرکز (شهر نیلى)

 شهر نیلى، مرکز دایکندى است وداراى 165 قریه وبیش از٩٥ هزار نفوس بوده و 780 کیلومتر مربع  مساحت دارد . دارای آب و هوای معتدل و تقریبا گرم سیر می باشد.

 ٢- خدیر:

این ولسوالى 294 قریه و 1920 کیلومتر مربع  مساحت دارد. نفوس آن 83400 تن تخمین شده و داراى آب و هواى نیمه معتدل است. ٩٥ درصد اقتصاد مردم خدیر متکی به زراعت ومالداری بوده و   زندگی شان از طریق همین دو پیشه تامین میگردد.

 ولسوالی خدیر با ولسوالی های اشترلی وسنگ تخت بندر همسرحد بوده ودرقسمت شمال مرکز نیلی قرار گرفته است.

 

٣-اشترلى:

این ولسوالى داراى 343 قریه ، 1890 کیلو متر مربع مساحت و 88340 نفوس است.آب و هواى نیمه معتدل داشته و اکثر مردم  آن زراعت پیشه ومالدار هستند و محصولات عمدۀ آنرا گندم ،جواری و جو تشکیل میدهد. این ولسوالی از قسمت شمال با ولایت بامیان متصل است.

 

٤-سنگ تخت-بندر:

 این ولسوالى داراى 290 قریه و 1095 کیلومتر مربع  مساحت  بوده و نفوس آن به   78900 تن میرسد. آب و هواى سرد دارد .مردم آن در موقعیت جغرافیای صعب العبور زندگی میکنند و زندگى خود را از طریق زراعت ومالداری به پیش مى برند. این ولسوالی با ولایت غور سرحد دارد.

 

٥-شهرستان:

این ولسوالى 290  قریه ، 4653 کیلومتر مربع مساحت و 72450  نفوس دارد. داراى آب و هواى نیمه معتدل  بوده  و حاصلات بادام آن شهرت به سزایى دارد.

 شهرستان از طرف جنوبشرق با ولایت غزنی همجوار بوده،از طرف غرب با نیلی، از طرف شرق با ولسوالی میرامور واز طرف شمال با ولسوالی اشترلی قرار دارد.

 

٦-میرامور:

این ولسوالى داراى 326 قریه ،1921 کیلومتر مربع مساحت و 88400   نفوس است و آب و هواى نیمه معتدل دارد. از طرف شرق با ولایت بامیان متصل است.

 

٧-کجران:

این ولسوالى  326 قریه و 1610 کیلومتر مربع مساحت و 73800   نفوس دارد، این ولسوالى داراى آب و هواى گرم بوده  و در سرحد  با ولایات ارزگان وهلمند  واقع است.

 

٨-گیزاب:

این ولسوالى به مر کزیت "چونی" 126 قریه ،4240 کیلومتر مربع مساحت و 78450 نفر نفوس داشته و داراى آب و هواى گرم است. در جنوب آن ولایت ارزگان قرار دارد.

 

٩-کیتى:

این ولسوالى داراى 196 قریه ،1610 کیلومتر مربع مساحت 64900 نفوس بوده و منطقۀ گرمسیر است.

این سه ولسوالى با هلمند و ارزگان سرحد دارند  وازهمینرو برخى اوقات از همین ولایات مورد تهدیدات امنیتى مخالفان مسلح قرار میگیرد.

هرچند ولسوالی کیتی از امنیت خوبی برخوردار است، اما از ناحیه ولسوالی گیزاب که مخالفین مسلح بصورت گسترده در آن ولسوالی فعال میباشد تاثیر گذار است.

اما ولسوالی کجران که  با ولسوالى باغران ولایت هلمند و ولسوالى چهارچینوی ولایت ارزگان متصل است ،مورد تهدیدات امنیتی از طرف مخالفین مسلح قرار دارد.

در ولسوالی کجران در سالهای اخیر علاوه بر ماین گذاری ها ،بارها بین مخالفین مسلح ونیروهای امنیتی درگیرى صورت گرفته که دهها تن کشته وزخمی برجاگذاشته است .

همچنین ولسوالی گیزاب که فعلاً از لحاظ امور امنیتی مربوط به ارزگان واز نظر تشکیلات اداری مربوط به دایکندی است، به شدت نا امن بوده ومخالفین مسلح زیادی در آن ولسوالی فعالیت دارند.

ولایت دایکندی  از نظر جمعیت و نفوس یکی از ولایتهای پر نفوس افغانستان می باشد و تر کیب جمعیت از نظر جنسیت 48 فی صد نفوس را اناث و 52 فی صد  نفوس را مردان تشکیل می دهد. تعداد مر گ و میر در بین زنان و اطفال زیر 5 سال فوق العاده  بالاست و میانگین عمر در حدود 60 سال است که این  خود بیانگر آمار فوتی در بین مردم این ولایت است. یشترین ترکیب جمعیت از نظر سنی بین 10 تا35 سال تشکیل می شود.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد