پیام دایکندی

دایکندی یعنی سرزمین دلیر مردان

پیام دایکندی

دایکندی یعنی سرزمین دلیر مردان

گزارش کامل عملکرد سال1392 حکومت محلی در دایکندی

 گزارش عملکرد یکساله حکومت محلی در دایکندی

 

گزارش عملکرد یکساله حکومت محلی در دایکندی

کنفرانس بزرگ گزارشدهی سالانه حکومت به ملت 7 و 8  جدی 1392 به منظور آگاهی مردم از دست آوردها ، کارکردها واجراات حکومت درطی یکسال اخیر بمنظور تقویه شفافیت وپاسخگوئی واستحکام روابط حکومت با مردم در جهت تأمین حکومتداری خوب در سطح ولایت با اشتراک علما ، متنفذین ، نهادهای جامعه مدنی ، فرهنگیان ، کارمندان ادارات ملکی ونظامی ، محصلین ومتعلمین وسایر اقشار مردم از مرکز وولسوالیها درشهرنیلی برگزار گردید در این کنفرانس عبدالحق شفق والی دایکندی ، روسای سکتورهای هشت گانه ولایت ، ولسوالان گزارشات کاری سال گذشته شان را قرائت نمودند ومتعاقباً نمایندگان مردم از مرکز وولسوالیها مشکلات و اولویت های شان را نیز دراین کنفرانس مطرح ساختند که مشروح جریان کنفرانس ذیلاً آمده است .

در نخستین روز کنفرانس در ابتدای برنامه به تعدادی از کارمندان اداره محلی تقدیرنامه اهدا گردید. کسانی که تقدیرنامه اخذ کردند عبارت بودند از محمودی، کارشناس مبارزه با حوادث دفتر مقام ولایت، اسحاق علی، مدیر اداری قومندانی امنیه ولسوالی میرامور، ، قربان علی رحیمی، آمر اجراییه ولسوالی شهرستان، یاسین اکبری، کارشناس امور اجتماعی و فرهنگی دفتر مقام ولایت.

پس از تقدیم تقدیرنامه به 5 تن از کارمندان اداره محلی، محترم عبدالحق شفق والی ولایت دایکندی به گزارش کلی عملکرد اداره محلی در سال 1392 پرداخت و اظهار داشت:‌ دایکندی یکی از ولایات عقب مانده و جوان کشور ما است. این مساله دلایلی داشته است که از جمله می توان به ویژگی های تاریخی و جغرافیایی اشاره کرد. وی افزود: ولی این مساله نمی تواند بهانه ای برای عقب ماندگی های بیشتر باشد. ما باید با همدیگر تصمیم بگیریم که دایکندی را به پیشرفت برسانیم. پیشرفت دایکندی به وظیفه داری پیش نمی رود بلکه نیاز به ایثارگری و فداکاری دارد. در راستای ترقی دایکندی هماهنگی و انسجام بیشتر مردم این ولایت ضرورت است. دایکندی با انشقاق و اختلاف نتیجه نمی گیرد. زیرا این رفتارها در طول سی سال گذشته نتیجه نداشته است. ما نباید انتظار حل یک شبه مشکلات را داشته باشیم. در طی هفت ماه گذشته ما توانسته ایم بسیاری از مشکلات را کم کنیم. گرچه که ریشه کن نشده است. در ابتدا مردم وقتی می آمدند از جنجال حرف می زدند ولی امروز هشتاد فیصد مردم از سرک و انکشاف و مکتب سخن می گویند. که این مساله نتیجه تلاش ها و فداکاری تمام اداره محلی و شورای ولایتی و دیگر نهادهای مدنی کم شده است. هنوز کسانی هستند که به دلیل خواسته های شخصی خود به مشکلات دامن می زنند که دست از این کارها برندارند ما چهره های تمام آن ها را افشا خواهیم کرد. گرچه در ابتدا ما وقتی آمدیم خیلی نا  امید بودیم ولی امروز بعد از هفت ماه کار، اینک امیدوار شده ایم. ما از تمام مردم و اقشار دایکندی می خواهیم که تمام وقت شان را صرف ترقی و پیشرفت دایکندی کنند و از همه چیز بگذرند.

والی ولایت هم چنین بعضی از کارکردهای مقام ولایت را به صوروت سکتوروار به شرح زیر بیان کردند:‌

اول: سکتور امنیت

امنیت یکی از شاخص های اصلی ولایت دایکندی است. این ولایت گرچه با چهار ولایت نا امن هلمند، ارزگان، غزنی و غور سرحدات طولانی و مشترک دارد ولی تا کنون مردم و اداره محلی ولایت دایکندی اجازه هیچگونه فعالیتی را برای نیروهای مخالف دولت و تروریسم بین المللی نداده است. با وجود امنیت کاملی  در ولایت دایکندی هنوز  برخی مشکلات و چالش های اساسی در این ولاء وجود دارد. در سکتور امنیت از زمان ورودم به ولایت دایکندی تا اکنون در بخش های داخلی و خارج از ولایت دست آورد های خوبی داشتیم. با ایجاد شورای مشورتی بسیاری از اختلافات ذات البینی را که در ولسوالی خدیر، اشترلی وسنگ تخت وجود داشته رفع گردیده است. و یکسری موضوعات دیگر است که انشاء الله تحت کار می باشد.و هم چنین مشکلات امنیتی در سرحدات ولایات نا امن  هلمند وارزگان را در زون جنوب ومرکز بار ها مورد بررسی و توجه مقامات در مرکز و زون قرارداده ایم.

چالش های امنیتی:

تهدیدات امنیتی در داخل ولایت

گر چه طی سالیان گذشته مشکلات امنیتی در قلمرو ولایت دایکندی به دلیل حضور گروپ های مسلح غیر قانونی در چند ولسوالی وجود داشت ، ولی خوش بختانه در ماه های اخیر بر اساس  تلاش های بی وقفه اداره محلی و همکاری علما، متنفذین، احزاب سیاسی و سایر نهادهای مدنی این مشکل هم اکنون  تا حدودی رفع گردیده و تقریبا بخش زیادی از افراد مسلح غیر قانونی به پروسه صلح پیوسته و مصالحه همگانی در سطح ولسوالی ها و قریه جات صورت گرفته است. این پروسه در ولسوالی های خدیر، اشترلی، سنگتخت بندر به درستی انجام یافته است که می توان گفت هم اکنون کدام چالش و تهدیدی در زمینه وجود ندارد. اما چالش های امنیتی ما علاوه بر موارد ذکر شده در مقدمه این متن, موضوع استقرار کندک اردوی ملی دایکندی ، در ولایت ارزگان, نبود وسائط نقلیه پولیس که در حال حاضر 80% وسائط نقلیه پولیس دایکندی غیر فعال است. نبود سلاح دوربرد در ولسوالی کجران, نبود ورکشاپ ترمیم وسائط, ارتباط کاری با زون جنوب غرب در حالیکه ارتباط کاری با زون مرکز سهولت های بیشتر ایجاد می تواند. پرداخت معاش پرسونل پولیس ملی و محلی در ولسوالی کجران بر معیار ولسوالی های دارای تهدید ، پائین می باشد.

دوم:  سکتور حکومتداری, حاکمیت قانون و حقوق بشر

ولایت دایکندی در بخش حکومتداری، حاکمیت قانون و حقوق بشر توانسته است گام های اساسی را بر دارد. ولایت دایکندی یکی از ولایاتی  است که تا کنون انتخابات های گذشته به طور شفاف و سالم در آن برگزار شده و مشکلی تبارز نکرده ، هم اکنون که در آستانه انتخابات سال آینده قرار داریم همه چیز برای برگزاری یک انتخابات خوب مهیا است. درحال حاضر اعتماد عمیقی که بین  بخش های مختلف جامعه و حاکمیت محلی به و جود آمده است که خود نشانه ای روشن از حکومتداری خوب است. روند دموکراتیک و نقدهای آزادانه شهروندان از حکومت محلی و مقامات آن هم چنین نشانه پیشرفت در بخش حکومتداری است.  اما نباید فراموش کرد که تمام این شاخص ها تحت تاثیر نگاه قانون پذیری و نظم دوستی مردم ولایت دایکندی و تلاش جدی و مضاعف اداره محلی صورت گرفته است که اگر این حمایت وجود نداشته باشد به راحتی آسیب پذیر است. به طور کلی علی رغم وضعیت رضایت بخش سکتور حکومت داری، حاکمیت قانون و حقوق بشر در ولایت دایکندی، این بخش مشکلاتی نیز دارد که به عمده ترین آن ها اشاره می شود:

1 -ارگانهای محلی در سال 1393 تعمییر ولسوالی خدیر، مهمان خانه مقام ولایت، منزل رهایشی واعمار  یک باب تعمییر  ولسوالی دیگر را تعهد داد.

2 – تدویر دونر کنفرانس برای ولایت دایکندی به همکاری اداره مستقل ارگانهای محلی و اشتراک نمایندگان وزارت خانه.

3 – وزارت محترم مالیه سه میلیون دالر سهم ولایت دایکندی را که از برنامه ولایات کمتر انکشاف یافته مستحق بود منظور نمود وهدایت دادند که تائدیه نمایند.

3 – وزارت های محترم احیاء وانکشاف دهات و اداره مستقل ارگانهای محلی در زمینه بودجه آبرسانی و آسفالت سرکهای بین شهری نیلی وعده سپرده است.

4 – افتتاح  کار سر ک درجه دو از مرکز ولسوالی شهرستان الی کوتل قوناق.

5 – افتتاح وبهره برداری تعمییر ولسوالی میرامور.

6 – افتتاح پروژه ملی فایبر نوری در ولایت دایکندی.

مشکلات و چالش ها در بخش سکتور حکومتداری، حاکمیت قانون و حقوق بشر

جوان بودن اداره محلی می تواند یکی از چالش های نه چندان نگران کننده سکتور حکومتداری برشمرده شود.

وجود فساد در حال کاهش ، در برخی ادارات مستقل

پائین بودن سطح ظرفیت کدری اداره

عدم تطبیق پلان های ارتقای ظرفیت برای کارمندان اداره محلی از سوی وزارت خانه ها و ادارات مرکزی.

عدم پاسخگویی مناسب به مردم به دلیل نبود امکانات لازم و فقدان صلاحیت ها و اختیارات اداره محلی

سوم- سکتور معارف

بخش دیگری که ولایت دایکندی را با سایر  ولایات کشور، متمایز می سازد، سکتور معارف است. در مجموع ولایت دایکندی در بخش معارف به خصوص به لحاظ کمی رشد قابل ملاحظه ای داشته است. آمار زیر تنها بخشی از رشد سکتور معارف در ولایت دایکندی است که به دلیل علاقمندی شدید مردم به وجود آمده است:

درتمام ساحات ولایت 373 مکتب ابتدائیه ، متوسطه و لیسه موجود است که در این مکاتب در حدود 163 هزار متعلم تحت آموزش قرار دارند.

دارالعلوم در مرکز ولایت یک باب.

تربیه معلم هفت باب.

مدارس دینی که تقریبا در تمام ولسوالی های ولایت فعال هستند.

لیسه مسلکی زراعت دو باب.

انستیتوت زراعت یک باب.

انستیتوت اداره و منجمنت یک باب.

موسسه تحصیلات عالی ناصر خسرو تنها نهاد تحصیلی خصوصی است که در بخش های حقوق و علوم سیاسی، اقتصاد و مدیریت، تعلیم و تربیه و انجینیری در زمینه تحصیلات عالی فعالیت می کند.

انستیتوت خصوصی علوم صحی باران در بخش های ( نرسنگ، قابلگی و فارمسی) فعالیت می کند.

لیسه خصوصی دیانت یک باب.

بخش معارف، توانسته گام های بلندی را بردارد، به گونه ای که اینک در حدود 185 هزار متعلم، به شمول مکاتب سواد حیاتی، در مقاطع مختلف مشغول آموزش هستند. این آمار نشان می دهد که درحدود یک سوم جمعیت دایکندی مشغول تحصیل هستند. به عبارت دیگر می توان این ولایت محروم را امروزه یکی از ولایات فرهنگی کشور قلمداد کرد. اگر بخواهیم وضعیت معارف در دایکندی را به درستی توصیف کنیم، می توان گفت که یک خیزش فرهنگی در سرزمین محروم دایکندی به راه افتاده است.

به اثر تلاش مقام ولایت وزارت محترم معارف  در سال 1393 هشت لیسه معیاری را درهشت واحد اداری  وعده سپرده است.

دو مرکز تعلیمات تخنیکی از وزارت محترم معارف منظوری اش گرفته شده. یکی در ولسوالی شهرستان ومرکز ولایت.

بحمد الله طی مراحل اداری و کار ساخت پوهنجی تعلیم و تربیه ولایت دایکندی در حدود پنجاه جریب زمین  تکمیل شده است.

برگزاری موفقانه کانکور سال 1392 دایکندی با اشتراک 4030 نفر اعم ازطبقه ای ذکور واناث .

چهارم: سکتور زیربنا و منابع طبیعی و چالش های موجود

شاید یکی از فقیر ترین و عقب مانده ترین بخش های انکشافی، بخش زیربنا و منابع طبیعی در ولایت دایکندی باشد. به لحاظ زیربنایی و منابع طبیعی علی رغم ظرفیت ها و پتانسیل های موجود شاید بتوان گفت که تقریبا هیچ کاری صورت نگرفته است. زیرا

هنوز در ولایت دایکندی حتی یک متر سرک معیاری و قیر شده نداریم،

گرچه مردم توانسته اند تمام نقاط ولایت را با همدیگر از طریق سرک های ابتدایی با همدیگر وصل کنند ولی سرک های موجود در پایین ترین سطح قرار داشته و هر روزه تعدادی از هموطنان ما قربانی سرک های خراب و غیر معیاری می گردند.

هنوز تقریبا هیچ کاری در زمینه اشتغال زایی مردم از طریق منابع موجود و روستایی نشده است،

هنوز بیش از 70فیصد مکاتب ما تعمیر ندارند،

هنوز حتی یک لامپی که از برق دایمی روشن باشد نداریم،

هنوز یک باب دکان بنام شهر معیاری وجود ندارد،

هنوز هیچ فابریکه ای و در هیچ زمینه ای وجود ندارد،

هنوز یک عراده تراکتور در سطح ولایت وجود ندارد،

هنوز حتی پلان مشخصی برای استفاده بهینه از منابع طبیعی انرژی زا مثل پلان تولید انرژی خورشیدی، آبی ، بادی و پلان مشخص برای استخراج معادن نداریم. حتی هنوز سروی دقیقی از منابع طبیعی و معادن ولایت دایکندی صورت نگرفته است. در حالی که این ولایت سرشار از منابع طبیعی و معادن است. هم در چندین نقطه ولایت معادن ذغال سنگ ، میس و سنگ مرمر وجود دارد که متاسفانه هیچ کاری از سوی وزارت های مربوطه صورت نگرفته است.

هنوز برای منابع موجود از جمله میوه جات این ولایت فکری صورت نگرفته است. علی رغم این که ولایت دایکندی به عنوان مثال بهترین بادام را دارد ولی در زمینه بهره وری و بستبه بندی و مارکتینگ آن کاری صورت نگرفته است.

هنوز هیچ پروژه ای زیربنایی که بتواند زندگی مردم را تغییر دهد در ولایت دایکندی روی دست گرفته نشده است. نه تنها در ولایت دایکندی از پروژه های ملی خبری نیست بلکه پروژه های کوچکی که بتواند اندک تغییری در زندگی مردم ایجاد کند نیز به چشم نمی خورد.

هنوز هیچ پروژه ای از سوی وزارت محترم انرژی و آب برای بهبود زندگی و روشنایی زندگی مردم در ولایت دایکندی صورت نگرفته است.

به تازگی به اثر سعی وتلاش اداره ولایت در مرکز د برشنا شرکت وعده سپرده که بند برق سوختک در مرکز ولایت بودجه برای ساخت آن در اختیار دارد.

پنجم- سکتور صحت و تغذی و چالش های آن

هنوز در ولایت دایکندی یک شفاخانه معیاری دولتی و خصوصی وجود ندارد، هنوز علی رغم دوبار تهداب گذاری به صورت رسمی از سوی وزرای محترم صحت عامه هنوز شفاخانه ولایتی کارش شروع نگردیده است!

ریاست صحت عامه ولایت دایکندی تنها ریاستی است که هنوز بسیاری از بست های مسلکی آن به دلیل فقدان افراد مسلکی و مشکلات موجود خالی است.

هنوز تقریبا تمام کلینیک ها و شفاخانه های موجود فاقد داکتران متخصص و پرسنل مسلکی هستند.

تمام مراکز صحی موجود بخش هایی از سال را بدون دارو ادویه سپری می کنند.

هنوز مادران و کودکان در ولایت دیکندی به دلایل بسیار ساده پزشکی و بیماری هایی که به سادگی قابل علاج است، از بین می روند.

هنوز فرزندان دایکندی و خانواده به دلیل فقر شدید و بیکاری و دور بودن از مراکز تجارتی کشور دچار سوء تغذی هستند و حتی به همین دلیل دچار مرگ و میر هستند.

توظیف هیئت جهت نظارت دوامدار از مراکز صحی در سطح ولایت.

خوش بختانه شفاخانه صد بستر ولایتی کار تامین بوده و قرار داد ساخت  در مرکز نهای شده.

ششم) سکتور زراعت و انکشاف دهات و چالشها:

سکتور زراعت نیز از سکتورهایی است که هنوز اقدام موثری در این زمینه صورت نگرفته است. ولایت دایکندی علی رغم داشتن ظرفیت ها و پتانسیل های زراعتی متاسفانه هنوز در پایین ترین سطح در مقایسه با دیگر ولایات قرار دارد. زیرا:

هنوز متاسفانه هیچ مرکزی برای اصلاح بذر و تخم در سطح ولایت وجود ندارد،

زراعت هنوز به شکل کاملا سنتی خود باقی مانده است و هیچ کاری در زمینه مکانیزه ساختن زراعت صورت نگرفته است،

خشک سالی های اخیر تقریبا زندگی متکی بر زراعت ، مالداری و باغداری مردم را از بین برده است و هیچ فکری هم در زمینه جلوگیری از هدر روی آب های سطحی و نیز بهره برداری از آب های زیرزمینی نشده است،

تا کنون هیچ بند و ذخیره آبی در سطح ولایت کار نشده و شامل پلان نیز نشده است.

هنوز هیچ کاری برای حمایت از بخش های موجود زراعت مثل استحصال بادام و دیگر میوه های خشک صورت نگرفته است.

هفتم- سکتور مصوونیت اجتماعی

مصونیت اجتماعی  نیز از دیگر بخش ها و سکتورهایی است به صورت مستقیم با زندگی مردم به خصوص زندگی خانواده مرتبط است ولی متاسفانه در این بخش نیز هیچ کار قابل ملاحظه ای صورت نگرفته استدر زمینه بهبود وضع زندگی خانواده ها و بهبود نسبی در معیشت مردم هیچ برنامه فراگیر و قابل توجهی در سطح دایکندی تا کنون نه اجرا شده و نه در حال اجرا است و نه در پلان های سال های بعد. زنان که بیش از نیمی از پیکره جامعه را تشکیل می دهند و در حدود 44 فیصد متعلمین ما را طبقه اناث تشکیل می دهند، مهم ترین گروه مخاطب سکتور مصونیت اجتماعی هستند. این طیف که به دلایل تاریخی و زندگی سنتی هنوز در وضعیت بسیار بد نسبت به مردان به سر می برند، نیازمندی شدید به برنامه هایی در زمینه مصونیت اجتماعی دارند که متاسفانه هیچ درونمایی روشنی در زمینه وجود ندارد.

هشتم- سکتور خصوصی:

از آن جا که ولایت دایکندی در موقعیت جغرافیایی با طبیعت خشن و دور از مراکز تجاری و اداری کشور قرار دارد، متاسفانه هیچ زمینه ای برای رشد سکتور خصوصی وجود ندارد. به همین خاطر سکتور خصوصی در ولایت دایکندی هنوز جایگاهی ندارد. بخش خصوصی در عرصه اقتصادی هنوز متکی به روندهای سنتی و بسیار قدیمی است و هیچ تشکل و صنف فعالی وجود ندارد. در بخش های فرهنگی و تحصیلی هم متاسفانه این بخش بسیار ضعیف است و تنها یک باب موسیسه خصوصی یک باب لیسه خصوصی در سطح ولایت مشغول فعالیت است که جوابگوی نیازهای متعدد مردم نیستند.

ده پروژه حیاتی برای دایکندی

مقام ولایت هم چنین در اخیر سخنرانی افتتاحیه و گزارش خویش به معرفی ده پروژه حیاتی پرداخت که هرکدام می تواند تغییر در سرنوشت و زندگی مردم ایجاد کند. به گفته وی ده پروژه حیاتی و زیربنائی زیر اشد ضرورت مردم دایکندی استکه در دونر کنفرانس کابل برای دونرها معرفی شده است و کار بسیاری از ان ها نیز تا حدی پیش رفته و جای امیدواری است که تحقق کامل پیدا کنند:‌

1-      اعمار میدان هوایی جدید در نیلی.

2-      اعمار سرک اسفالت درجه یک از نیلی الی شاهراه (ولسوالی یکاولنگ ولایت بامیان)

3-      - احداث سرک اسفالت درجه یک از نیلی الی ولسوالی های خدیر ، کیتی و کجران

4-      احداث شبکه آبرسانی شهر جدید نیلی

5-       احداث 20 کیلومتر سرک اسفالت در داخل شهر نیلی

6-      ماستر پلان شهر جدید نیلی قبلا دیزاین گردیده و فعلا مراحل اولیه تطبیق آن در جریان می باشد.

7-      احداث فارم ترویجی زراعتی

8-      - اعمار تعمیر پنج ولسوالی و سالن اجتماعات با ظرفیت 1000 نفر در نیلی

9-      - اعمار تعمیر استندرد برای 8 لیسه در 8 ولسوالی دایکندی

10-  اعمار تعمیر انستیتوت علوم صحیسخنرانی رییس شورای ولایتی

سهرابعلی اعتمادی، رییس شورای ولایتی نیز در ادامه کنفرانس گزارشدهی حکومت به ملت سخنرانی نمود و درسخنان خود اظهار داشت:‌ وضع دایکندی به خصوص پس از آمدن ایشان در ولایت دایکندی، کاملا تغییر کرده است و ما شاهد آن بوده ایم. از جمله در بخش امنیت، اعتماد میان حکومت و ملت و پیشرفت های انکشافی از جمله دستاوردهای خوبی بوده است که این مسایل توانسته است چهره دایکندی را تغییر دهد.

وی افزود:‌ما هم اکنون در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی قرار داریم که متاسفانه باید گفت که وقت مناسب برای هزاره جات و مخصوصا ولایت دایکندی نیست. ما امیدواریم که مردم و نهادهای مدنی به حکومت پیشنهاد دهند که به وقت مناسب تغییر دهد. امیدواریم که حومت نیز به این مساله توجه نموده و آن خواسته ها را جهت تمثیل آرای مردم در نظر بگیرد. ما امیدوار هستیم که این سکوت را بشکنند و حق مسلم مردم را که همان رای دهی است، برای مردم فراهم کنند.

رییس شورای ولایتی هم چنین در باره اراه گزارش های اداره محلی اظهار داشت:‌ مقامات محترم به خصوص ولسوالان محترم توجه کنند که تجربه های خود را با مردم شریک سازند تا با همدیگر بتوانیم از آن ها استفاده کنیم و به نواقص توجه ویژه نماییم. امیدواریم که گزارش دهی یک فضای تبادل تجارب باشد نه فضای نقدهای عیر منصفانه و تقابل های بی مورد.

سخنرانی رییس شورای علما

در ادامه کنفرانس هم چنین استاد دانش، رییس شورای علما و رییس کمیته صلح ولایتی، به سخنرانی پرداخت و اظهار داشت:‌ امروز فرصتی برای ما پیش آمده است که باید از آن به درستی استفاده کنیم. ما باید وضعیت مردم خویش را در نظر بگیریم که در چه وضعی قرار دارند. واقعا جای شرمندگی نیست که با تمام سواد و بینش جدید دست مان به جیب خالی مردم دایکندی دراز باشد؟

وی هم چنین در باره وضعیت عمومی ولایت دایکندی اظهار داشت:‌ باید پشت سر خدمتگذار دلسوز خود تا نهایی ترین وضع ممکن آماده باشیم. زیرا در این مدت که والی جدید آمده است، بسیاری از مسایل حل شده است. از جمله می توان به مساله صداقت در ولسوالی خدیر، مساله فرزندان مرحوم مبلغ در ولسوالی اشترلی، قومندان موسی در اشترلی، مساله شهرک جدید نیلی و ... که حل شده است. ما زمانی می توانیم مسایل کلان ولایت دایکندی را حل کنیم که با همدیگر همدل و همکار باشیم و از مقامات دلسوز محلی حمایت و پشتیبانی کنیم.

بعد از ظهر روز اول: گزارش ‌سکتورهای هشتگانه

سکتور حکومتداری

بعد از ظهر روز اول کنفرانس، اریه گزارش های سکتورهای هشتگانه ادامه یافت که در ابتدا سکتور حکومتداری گزارش ارایه نمود. در ابتدا گزارش بخش های چهارگانه دفتر مقام ولایت ارایه گردید که ریاست مالی واداری، ریاست دفتر، ریاست خدمات سکتوری و آمریت منابع بشری، به اهم کارها و عملکردهای یک ساله خویش پرداخته بودند.

هم چنین در بخش حکومتداری از میان اعضای سکتور تنها ریاست سارنوالی استنیاف، ریاست عدلیه، ریاست حج و ارشاد و اوقاف و آمریت کمیسون اصلاحات اداری گزارش های شان را ارایه کرده بودند و دیگر اعضای سکتور گزارش های شان را ارایه نکرده اند. از جمله:

ریاست محترم کمیسیون مستقل انتخابات؛

ریاست محترم محکمه؛

آمریت محترم سرحدات ، اقوام وقبایل؛

دفتر محترم ولایتی کمیسیون مستقل حقوق بشر

 

بیشترین دستاوردها در بخش سکتور حکومتداری در سخنرانی مقام ولایت مطرح شد و در گزارش سکتور حکومتداری نیز بیشتر به کارهای یومیه و روتین ادارات مربوطه پرداخته شده بود که تقریبا کدام دستاورد مهمی به چشم نمی خورد.

سکتور امنیت:

هم چنین سکتور امنیت که متشکل از قومندانی امنیه، ریاست امنیت ملی و قومندانی مرکز هماهنگی ولایت دایکندی می باشند نیز گزارش ارایه کردند. در گزارش سکتور امنیت مساله مهمی که به عنوان یک دستاورد به شمار می آید، دفاع نیروهای پلیس و نیروهای امنیتی از سرحدات ولایت و نیز تجاوزهای مکرر طالبان به خصوص از سرحدات ولسوالی کجران می باشد. هم چنین در بخش امنیتی خوش بختانه نیروهای امنیتی موفق شده اند که به تعداد شش نفر تروریست مربوط به گروه طالبان را دستگیر کنند که این مساله قابل قدر است.

اما دو نکته در گزارش سکتور امنیت وجود دارد که در گزارش های بعدی به آن ها توجه شود: یکی پرداختن به کارهای یومیه و روتین است و دیگری نپرداختن به پروژه های انکشافی مربوط به سکتور امنیت.

سکتور مصونیت اجتماعی

سکتور مصونیت اجتماعی که متشکل از ریاست های امور زنان، ریاست کار و امور اجتماعی، ریاست مبارزه با حوادث، ریاست مهاجرین، ریاست هلال احمر افغانی است، نیز به گزارش های خویش پرداختند که در مجموع بیشتر به کارهای یومیه مربوط می شد.

سکتور معارف

هم چنین سکتور معارف نیز به برخی از دستاوردهای خویش اشاره کرده است که می توان اهم آن ها را به شرح زیر خلاصه کرد:‌

تعداد 1395 نفر معلم مقرر شده است که از جمله 690نفر آنان ذکور و 705 نفر از طبقه اناث بودند.

اخذ و توزیع 1 مدال میرمسجیدی خان غازی و 90 قطعه تقدیرنامه درجه اول ، دوم وسوم.

ارزیابی 575 تن از کارمندان از بست 3 الی 8

قرار داد نمودن 2885 نفر معلم  و معلم حق الزحمه.

تعداد 5536  نفر در سال 1391 فارغ گردیدند که از جمله 3499 نفر ذکور و 2037 نفر اناث میباشد.که شرکت کنندگان کانکور سال گذشته مقام اول موفقیت رادرسطح کشور بدست اوردند.

به تعداد 3889 نفر ثبت نام کانکور سال 1392 گردید که از جمله 1305 نفر اناث و 2584 نفر ذکور میباشد.که امتحان کانکورراموفقانه سپری نمودند.

ایجاد 20 باب مکتب ابتدائیه جدید، ارتقاء 19باب مکتب ابتدائیه به متوسطه و33 باب متوسطه به لیسه که از جمله یک باب آن لیسه خصوصی میباشد.

منظوری 103 بست جدید معلم درسال 1392 وتوزیع آنها.

تعداد 11 باب مکتب ویک تعمیر اداری ریاست سجیل وبه بهره برداری سپرده شده است.

مبلغ 1,400,000 دالرامریکایی از پول کشور هندوستان برای ولایات کمتر انکشاف یافته در سال 1391 تخصیص داده بود که به اساس هدایت مقام محترم ولایت وتلاش ریاست معارف این پول دوباره بدست آمده شده وبرای اعمار 4 باب مکتب تخصیص داده شدکه سال آینده کارشان شروع میشود.

همچنین به ساس تلاش و در خواست مقام محترم ولایت تعمیر8 باب لیسه به شکل معیاری واستاندرد در هشت ولسوالی و دو باب انستیتوت تعلیمات تخنیکی ومسلکی از طرف وزارت جلیله معارف وعده داده شد.

مبلغ 780,000 دالر برای لیلیه نسوان تربیه معلم ازطرف مقام ولایت مشخص شده است که سال آینده کار آن شروع خواهد شد.

سکتور زیربنا و منابع طبیعی

سکتور زیربنا ومنابع طبیعی شامل ریاست های( حوزه دریائی شاروالی، فواید عامه،مخابرات  و تکنولوژی معلوماتی، محیط زیست، آمریت میدان هوایی، آمریت  امورشهر سازی، آمریت برق،آمریت معدن، مدیریت ترانسپورت و تعدادی از موسسات خصوصی می باشد.

در این بخش نیز علاوه بر ارایه گزارش های روتین و روزمره به مهم ترین مسایلی که پرداخته شد، موارد زیر می باشد:‌

1-      به تعداد(100) پروژه از قبیل اعمار کانال وسر بند شناسائی وبنمایندگی دفتر بانک انکشافی انگلستان در(مرکز  وزارت انرژی واب) که کار ترتیب ماستر پلان و تطبیق برنامه های اب را در سطح حوزه هلمند با وزارت انرژی واب موافقه نموده ارسال گردیده است .

2-      پروژه اعمار کانال لزیر از طریق وزارت در حال داوطلبی است.

3-      راه انداز ماسترپلان شهرجدیدنیلی

4-       ساخت ترمینال زمینی به مساحت 7.7جریب که گنجایش یکهزار(1000) عراده موترمسافربری را دارد.

5-       اعمار وقیر ریزی سرکهای شهر نیلی.

6-       فعال سازی سیستم آدرس در شهر نیلی(ناحیه بندی-گذربندی-نمبرگذاری خانه ها).

7-      کانکریت ریزی سرک های داخل بازار

8-      کار 14 پایه انتن مخابراتی افغان تلیکام

9-      شروع کار فایبر نوری

سکتور صحت و تغذی

در گزارش سکتور صحت نیز وضعیت صحی مردم در سطح ولایت به شرح زیر اعلام گردید:

—            توقع حیات 62 سال برای زنان و 64 سال برای مردان

—            میزان مرگ ومیرمادران ، 327 درهر صد هزار تولد زنده

—            میزان مرگ ومیراطفال زیرسن 5 سال ، 102 درهرهزار تولد زنده

—            بیشترین بار بیماری های ساری مرتبط به توبرکلوز ،ملاریا

—            سؤ تغذی حاد 7% و سؤ تغذیمزمن 54% دربین اطفال زیرسن پنج سال

—            میزان مرگ میر اطفال زیر یکسال 74 درهر هزارتولد زنده

—            میزان مصابیت توبرکلوز 352 در هر صدهزار

هم چنین رییس صحت عامه مهم ترین دستاوردهای عمده سکتور صحت را در سال 1392 به شرح زیر بیان کرد:

·        اعمار تعمیر دو باب مرکز صحی اساسی ( کدنک شهرستان و شیش مرکز ) توسط موسسه رفاه اجتماعی با کمک مالی سفارت کشور جاپان.

·        اعمارتعمیردوباب مرکز صحی اساسی ( شکردره خدیر ،برکر میرامور) و یک باب مرکز صحی جامع میانه اشترلی با کمک مالی اتحادیه اروپا.

·        ارتقای مرکز صحی جامع القان به شفاخانه ولسوالی .

·        ایجاد یک دور مکتب نرسنگ درولایت دایکندی.

·        تعداد 35 نفر قابله درمرکز کشور درحال فرا گیری فنون قابلگی می باشد.

·        تجهیز سامان الات طبی از قبیل سامان الات جراحی،  در شفاخانه ولایتی

·        تطبیق پروژه خدمات مدغم صحت مادر طفل و تغذی از طریق 128 مرکز در8 ولسوالی ولایت دایکندی به کمک مالی یونسیف.

·        تهیه و اکمال 553280 دوز واکسین و ملحقات آن.

·        کشف وتایید مرض بوروسیلوز درولایت دایکندی.

·        ارسال 150 نمونه از امراض مختلف النوع جهت آزمایش به مرکز.

·        ایجاد کلنیک های موقت زمستانی در 5 ولسوالی به مدت چهار ماه .

·        فعال بودن هشت مرکز راپوردهی آگهی بوقت از وقوع امراض ساری(DEWS) در هشت ولسوالی.

·        تاسیس 15 مرکز تداوی مریضان سوء تغذی شدید غیر اختلاطی در 8 ولسوالی ولایت دایکندی .

·        تاسیس یک مرکز تداوی مریضان سوء تغذی شدید اختلاطی در شفاخانه ولسوالی شهرستان .

سکتور زراعت و انکشاف دهات

هم چنین بر اساس گزارش سکتور زراعت و انکشاف دهات، نیز دستاوردهای خوب و قابل توجهی در گزارش آمده بود که به مهم ترین آن ها می توان به شرح زیر اشاره کرد:

1-      پروژه تهیه و توزیع بذر اصلاح شده گندم و کود کیمیایی میان دهاقین

2-      پروژه توسعه کشت زعفران

3-      پروژه ارتقای مهارت های دهاقین و ایجاد قوریه

4-      پروژه توسعه کشت سویابین

5-      پروژهکمپاینواکسینبروسلوز

6-      پروژه سرسبزی

7-      مبارزه علیه آفات و امراض گیاهی

8-      اعمار کلینیک های حیوانی در برخی از ولسوالی ها

9-      تحقق برنامه همبستگی ملی

10-  آبرسانی در برخی از قریه جات در سطح ولایت

11-  توسعه راه سازی روستایی

12-  مصونیت غذایی

13-  انکشاف صنایع روستایی.

سکتور خصوصی

هم چنین در بعد از ظهر روز اول سکتور خصوصی نیز گزارش خود را ارایه کرد که به مهم ترین دستاوردها به شرح زیر اشاره شد. از جمله در گزارش سکتور خصوصی آمده است که بودجه انکشافی ولایت دایکندی در سال 1392 به مبلغ 16،026،000 دالر آمریکائی بوده که از جمله به مبلغ 3،731،000 دالر آمریکائی آن اختیاری و بقیه به مبلغ 12،295،000 آن غیراختیاری بوده است.  در مجموع از بودجه سالانه ولایت دایکندی مبلغ 3،794،150 دالر آمریکایی توسط موسسات و نهادهای خصوصی در ولایت مصرف شده است.

 

روز دوم کنفراس: ‌گزارش ولسوالی ها و بیان مشکلات مردم

کنفرانس گزارشدهی حکومت به ملت هم چنین در روز دوم نیز با حضور اقشار مختلف مرد و نهادهای مدنی برگزار شد که در بخش  قبل از ظهر ولسوالان هفت ولسوالی گزارش های خود را ارایه کردند. تقریبا تمام ولسوالان محترم به موضوعات ریز و خرد پرداختند که بیشتر مربوط به عملکرد یومیه و روتین می شد. گرچه در نهایت کار و عملکرد بسیاری از ولسوالان به وسیله نماینده ارزیابی مثبت ارزابی گردید.

مشکلات ولسوالی ها از زبان نمایندگان آن ها

اما در بخش بعد از ظهر نمایندگان هفت ولسوالی به نوبت هریک مشکلات و چالش های هفت ولسوالی را به شرح و ترتیب زیر بینان کردن. لذا در این گزارش بهعملکردها و کارکردهای ولسوالی ها و ادارات محلی در سطح ولسوالی پرداخته نشد بلکه تصمیم گرفته شد که مشکلات و چالش های مردم در سطح ولسوالی ها درج گردد. مشکلات و چالش های مردم در سطح ولسوالی ها توسط نمایندگان هفت ولسوالی بیان گردید که اهم آن ها به شرح زیر است:

ولسوالی کجران(ربانی)

1-      نبود راه های مواصلاتی

2-      نبود تعمیر مکاتب

3-      نبود کلنیک های صحی

4-      نبود اب های آشامیدنی صحی

5-      عدم مراکز ترویجی برای زراعت

6-      نبود معلمین مسلکی

ولسوالی کیتی(سجادی)

1-      عدم سرک های معیاری و راه های مواصلاتی

2-      نبود پل های ارتباطی روی دریا سرتیغان

3-      نبود پلیس محلی

4-      نیمه کاره بودن مکاتب رویان، شالیزار و تجریب

5-      کلینک صحی منطقه تمران جوابگوی مردم نیست

6-      نبود آمریت صحی

7-      نبود تعمیرهای معیاری برای مکاتب

8-      نبود معلمین مسلکی

 

ولسوالی خدیر(مهدوی)

1-      نبود تشکیل کافی برای پلیس و فقدان تجهیزات کافی برای پلیس

2-      نبود تعمیر اساسی برای اداره ولسوالی و ادارات سومی

3-      کمبود تشکیل ملا امامان در مساجد

4-      فقدان دیوارهای استنادی در دریا که تمام زمین های مردم را با خطر مواجه ساخته است.

5-      نبود پرسنل مسلکی صحی

6-      فقدان پل موتر رو روی دریای شکردره دره خودی

7-      فقدان تعمیر برای اکثر مکاتب

8-      نبود معلمین مسلکی

ولسوالی بندر و سنگتخت(واثق)

1-      مشکلات راه های مواصلاتی بندر و سنگتخت با دیگر ولسوالی های ولایت

2-      سرکت ارتباطی میان ولسوالی با ولسوالی های خدیر و اشترلی

3-      نبود معلمین مسلکی و با سواد و مداخلات بیرون از معارف بر معارف

4-      توجه به جوانان به خصوص از سوی ریاست اطلاعات و فرهنگ

5-      توجه به زنان به خصوص از سوی ریاست امور زنان

6-      مشکلات در محیط زیست که متاسفانه محیط زیست در بندر و سنگتخت در خطر است. قابل توجه ریاست محیط زیست

7-       حوادث در این ولسوالی بسیار زیاد است لذا توجه خاص ریاست مبارزه با حوادث را خواهانیم

8-      فراموشی ولسوالی سنگتخت و بندر از سوی رسانه های محلی و ملی

ولسوالی اشترلی(رمضانی)

1-      مشکلات عدیده در بخش صحت، از جمله نبود مراکز لازم صحی، نبود داکتران مسلکی، نبود دوای لازم به خصوص در بخش های بغل کندو، کورگه،

2-      مشکلات گوناگون در بخش معارف، از جمله نبود تعمیر مکاتب، نبود معلمین مسلکی، نبود کتب و مواد درسی،

3-      مشکلات ناشی از خشکسالی که فقر و مهاجرت را به بار آورده است.

4-      فقدان توازن لازم در اجرای برنامه ها و پروژه های انکشافی

5-      فقدان آنتن های مخابراتی در ولسوالی چند پایه آنتن وجود دارد که هنوز فعال نشده است.

6-      مشکلات مردم در بخش انتخابات به خصوص در حین رای دهی که ولسوالی پوشیده از برف خواهد بود. لذا امیدواریم که مقام محترم ولایت و ادارات مربوطه توجه کنند تا در زمان انتخابات راه ها از طریق برف پاکی مردم بتوانند در انتخابات شرکت کنند.

7-      احداث سرک دره کلان اشترلی تا منطقه ولسوالی ورس که در بسیاری از جاها کار شده است

8-      اتصال سرک از اشترلی تا سنگتخت و بندر

ولسوالی میرامور(جوادی)

1-      مشکل اعتیاد از مهم ترین مشکلاتی است که متاسفانه دامن اکثر خانواده ها در حدود 40فیصد مردم را آلوده ساخته است. هم اکنون بسیاری از جوانان با استعداد ما آلوده به مواد مخدر هستند. در حالی که در ولسوالی ما حتی یک بوته کشت کوکنار زرع نمی گردد

2-      مشکل دیگر مشکل امنیتی است که به دلیل هم سرحد بودن با ولسوالی اجرستان و دایه متاسفانه ما به طور مستمر مشکلات امنیتی داریم که از سوی طالبان ایجاد می گردد.

3-      نبود پل اساسی در منطقه میرغلام و اسکان از دیگر مشکلات مردم است زیرا مناطق وسیعی را با همدیگر از همین طریق وصل می گردد ولی پل وجود ندارد.

4-      مشکلات مخابراتی و ارتباطی مردم که تقریبا 40 فیصد مردم از نعمت تلفن برخوردار نیستند.

5-      در منطقه نالج برگر بسیاری از مردم دچار کمبود آب هستند که با توجه به شرایط جغرافیایی منطقه می توانند از نعمت آب به وسیله بندها و سدها برخوردار شوند.

6-      راه مواصلاتی مسیر چهارصدخانه و مرکز ولسوالی که تقریبا در دو فصل بهار و زمستان به کلی مسدود است.

7-      تلاش در جهت فراهم کردن زمینه های مشارکت مردم در انتخابات آتی

ولسوالی شهرستان(صدر)

1-      نبود تعمیر معیاری در اکثر مکاتب به خصوص فقدان تعمیر دارالمعلمین ولسوالی شهرستان

2-      نبود معلمین مسلکی

3-      نبود آب های صحی در مکاتب

4-      کمبود و نبود ممد و مواد درسی به خصوص در مضامین ساینسی

5-      مشکلات عدیده در بخش زراعت و مالداری از جمله نبود مکانیزم های عصری برای زراعت و مالداری، نبود کلینیک حیوانی، نبود توزیع بذر اصلاح شده، عدم مرکز پروسس محصولات زراعتی

6-      مشکل در بخش راه های مواصلاتی که ریاست فواید عامه باید توجه کند

7-      تعمیر و بهسازی پل

8-      عدم اشتغال برای جوانان و به خصوص برای افراد معلول

9-      مشکلات صحی در بخش صحت عامه به خصوص فقدان

10-  فقر ناشی از خشکسالی های متداوم

بودجه کلی ولایت دایکندی در سال 1392

کمیسون ارزیابی کنفرانس در پایان بر اساس گزارش ادارات محلی مجموع بودجه انکشافی و عادی ادارات به طور جداگانه توحیده کرده است که در ضمیمه گزارش تقدیم می گردد.

نکات قابل یادآوری:

1-       برخی از ادارات محترم بودجه عادی خویش را ارایه نکرده است.

2-      بودجه انکشافی ولایت که بر اساس گزارش های ادارات و نیز معلومات تلفنی از روسای محترم گرفته شده متفاوت با کتاب بودجوی است که از سوی وزارت محترم مالیه تهیه شده و از پارلمان نیز پاس شده است.

3-      هم چنین بودجه های انکشافی برخی از ادارات از سال های گذشته بوده ولی در سال 1392 تطبیق گردیده است که در ملاحظات جدول گزارش مالی درج گردیده است.

بودجه انکشافی ادارات ولایت دایکندی در سال 1392

 





شماره

نام اداره

سال

بودجه واصله به افغانی

بودجه واصله به دالر

ملاحظات

1

ریاست مسئوفیت

1392

1663808

31996.3


2

ریاست ارشاد حج واوقاف

1392

14812010

284846.3


3

ریاست معارف

1392

75995158

1461445.3


4

ریاست مخابرات وتکنالوژی معلوماتی

1392

337792000

6496000


5

ریاست امورزنان

1392

2366314

45506.3


6

ریاست هلال احمر

1392

480000

9230.7


7

ریاست صحت عامه

1392

511741100

9841175


8

ریاست زراعت ومالداری

1392

15296000

294153.8


9

ریاست احیا انکشاف ودهات

1392

363879707

6997686.7


10

ریاست مبارزه علیه مواد مخدر

1392

88000000

1692307.7


11

امریت میدان هوایی

1392

55000000

1057692.3


12

شهرداری نیلی

1392

47750751

918283.6


13

فواید عامه

1392

13122000

2430000


14

اصلاحات اداری

1392

1663808

22257.59259


15

دفبانک

1392

14812010

5370.37037



مجموع


1529390758

29400951.96




 


 










بودجه عادی ادارات ولایت دایکندی ازبابت سال 1392

 

شماره

اداره

سال

بودجه واصله به افغانی

بودجه مصرف شده

بودجه باقی مانده

1

ریاست مالی و اداری مقام ولایت

1392

41604000

41598595

5405

2

ریاست عدلیه

1392

6881544

6054358

827186

3

ریاست امور زنان

1392

2426449

2348449

78000

4

ریاست کار، امور اجتماعی، شهدا و معلولین

1392

61283920

60971327

312593

5

ریاست مبارزه با حوادث

1392

1842900

1780780

62120

6

ریاست عودت و مهاجرین

1392

1964374

1519617

444757

7

ریاست هلال احمر افغانی

1392

4088710

4088710

0

8

ریاست مستوفیت

1392

15014579

14803292

211287

9

آمریت تجارت و صنایع

1392

1624363

1549363

75000

10

د افغانستان بانک دایکندی

1392

4226053

4091024

125029

11

ریاست حوزه فرعی دریایی هلمند بالایی (دایکندی)

1392

3878539

3310502

568037

12

ریاست حفاظت محیط زیست

1392

2469000

2422100

46900

13

ریاست شاروالی

1392

16,014,010

12108532

3,905,478

14

ریاست مخابرات و تکنالوژی معلوماتی

1392

3700000

3326902

373098

15

ریاست فوائد عامه

1392

49917343

49433515

483828

16

آمریت امور شهرسازی

1392

1262000

1239121

22879

17

آمریت میدان هوائی

1392

2188000

2174221

13779

18

آمریت برق

1392

745900

743582

2318

19

ریاست معارف

1392

386177663

379875057

6302606

20

ریاست اطلاعات و فرهنگ

1392

3626130

2425016

1201114

21

آمریت ورزشی

1392

493635

475073

18562

22

ریاست ارشاد، حج و اوقاف

1392

5821993

4912780

936213

23

ریاست زراعت و مالداری

1392

10826217

9679453

1146764

24

ریاست احیا و انکشاف دهات

1392

6332552

6241575

90977

25

ریاست مبارزه علیه مواد مخدر

1392

1660000

1636771

23229

26

آمریت اصلاحات اداری و خدمات ملکی

1392

1302000

1230883

71007

27

ریاست اقتصاد

1392

2967560

2360167

607393

28

امریت احصائیه

1392

796228

796228

0

29

امریت معادن

1392

740000

680620

59380

30

ریاست حارنوالی

1392

6956434

6649516

306918

31

قومندانی امنیه

1392

306122482

296475837

9646645

32

مدیریت سرحدات اقوام وقبایل

1392

1267570

1034551

233019

33

ریاست صحت عامه

1392

7400000

6685840

114160

 

مجموع بودجه عادی

 

607999287

593044340

14954947

 

 

 

 

 

بودجه انکشافی ادارات ولایت دایکندی ازبابت سال 1392





ملاحظات

بودجه واصله ارقام به دالر

بودجه واصله ارقام به افغانی

سال

اداره

شماره


31996.3

1663808

1392

ریاست مسئوفیت

1


284846.3

14812010

1392

ریاست ارشاد حج واوقاف

2


1461445.3

75995158

1392

ریاست معارف

3


6496000

337792000

1392

ریاست مخابرات وتکنالوژی معلوماتی

4


45506.3

2366314

1392

ریاست امورزنان

5


9230.7

480000

1392

ریاست هلال احمر

6


9841175

511741100

1392

ریاست صحت عامه

7


294153.8

15296000

1392

ریاست زراعت ومالداری

8


6997686.7

363879707

1392

ریاست احیا انکشاف ودهات

9


1692307.7

88000000

1392

ریاست مبارزه علیه مواد مخدر

10


1057692.3

55000000

1392

امریت میدان هوایی

11


918283.6

47750751

1392

شهرداری نیلی

12


2430000

13122000

1392

فواید عامه

13


22257.59259

1201910

1392

اصلاحات اداری

14


5370.37037

290000

1392

دفبانک

15


29400951.96

1529390758

مجموع بودجه انکشافی


منبع: http://daikundi.gov.af/news/4778-

وبسایت ولایت دایکندی


 


 









 

 

نظرات 1 + ارسال نظر
قاسمی شنبه 26 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 04:58 ب.ظ

خداکند این هم مانند ماسلف خودش با چمدان پور از بیت المال بر نگردد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد