پیام دایکندی

دایکندی یعنی سرزمین دلیر مردان

پیام دایکندی

دایکندی یعنی سرزمین دلیر مردان

اختراع و ساخت اولین سانتریفیوژ چند محوری دنیا توسط "مصطفی رضایی"

اختراع و ساخت اولین سانتریفیوژ چند محوری دنیا توسط "مصطفی رضایی"

  

اختراع و ساخت اولین سانتریفیوژ چند محوری دنیا توسط "مصطفی رضایی" دانشجوی رشته مهندسی مکانیک دانشگاه فردوسی مشهد را به ایشان و جامعه علمی و دانشگاهی کشور عزیزمان افغانستان تبریک گفته و آرزوی رشد و شکوفایی هرچه بیشتر دانشجویان را از خداوند خواهانیم.

مزیت این دستگاه نسبت به دستگاه‌های موجود سرعت پایین‌تر و بازدهی بیشتر آن است بطوریکه بازدهی این دستگاه 1.5 برابر دستگاه‌های موجود است.نمونه اولیه این دستگاه با سرعت ۶۰۰ دور در دقیقه طراحی شده که در طرح پیشرفته تر ، سرعت آن قابل افزایش است.

رضایی درباره ویژگی های اختراعش یعنی سانترفیوژ چند محوری گفت: مزیتی که این سانترفیوژ با بقیه سانترفیوژها دارد این است که سانترفیوژهای تک محوری فقط روی یک محور(X) حرکت می کند اما سانترفیوژ چند محوری روی دو محور (X،Y) حرکت میکند و سرعت تجزیه این دستگاه نیز نسبت به سانترفیوژهای تک محوری 1.5 برابر افزایش یافته است.

 

وی در ادامه افزود : سانترفیوژها با حرکت دورانی که دارند و نیروی گریز از مرکز، سیالات مورد نظر را تجزیه می کند.سیالی که ما برای ثبت این سانترفیوژ آزمایش کردیم ،آب گل آلود بود .به طوریکه بعد از اینکه ماده مورد نظر را در ظرف مخصوص سانترفیوژ قرار دادیم بعد از مدت زمان مشخص ،گل و املاح سنگین تر در ته ظرف و مقداری آب که قابل قبول بود در روی ظرف قرار گرفت.با این موفقیت دستگاه سانترفیوژ چند محوری به ثبت رسید.از جمله کاربردهای سانترفیوژ می توان به کاربرد هسته ای،نظامی،پزشکی،آزمایشگاهی و ... اشاره کرد. ( منبع:شفقنا)

مصطفی رضایی مخترع سانتر فیوژ چند محوره در مسابقات جهانی کرواسی، از میان 268 شرکت کننده مدال نقره را کسب کرده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد