پیام دایکندی

دایکندی یعنی سرزمین دلیر مردان

پیام دایکندی

دایکندی یعنی سرزمین دلیر مردان

خودکشی زنان در دایکندی ظرف سه سال اخیر به 15 تن رسید

در سه سال اخیر١٢٣ زن و دختر در ولایت دایکندی اقدام به خودکشی کرده و ازاین جمله سبب مرگ ١٥ تن آنان گردیده است.  

جواد دادگر رئیس دفترولایتی کمیسیون حقوق بشر دردایکندی؛ خود کشی زنان را به خشونت وبد رفتاری های خانوادگی پیوند داده وآنرا یک پدیده خطر ناک  و جدید در دایکندی میداند.

وى؛خودکشی درافغانستان و بخصوص در دایکندی را متفاوت تر از آنچه دردنیا اتفاق می افتد، دانسته،میگوید که بیشترین دلایل خودکشی ها دراین ولایت؛ چالش ها و ناهنجاری های اجتماعی و فرهنگی  است که زنان درزندگی روزمره خود به آن دست میزنند.

دادگر افزود: (( پدیده خودکشی منحیث یک معضل اجتماعی نگرانی ما را بر انگیخته است که باید به این پدیده توجه جدی نماییم.))

بنا بر آمار ارایه شده از سوی کمیسیون ساحوى حقوق بشر دایکندی، ازسال ١٣٩١ تا کنون ١٢٣ زن و دختر اقدام به خود کشی نموده که از این میان منجر به مرگ ١٥ تن آنان گردیده است.

قرار این آمار در سال جاری ٤٧ زن و دختر اقدام به خودکشی کرده که باعث مرگ چهارتن آنها شده است. 

یکى از این رویداد هاى تکاندهنده، امسال خودکشى دختر١٨ ساله بنام روشن بود که بعد از آنکه خانواده از ازدواج وى با پسر کاکایش ممانعت نمود،با خوردن دواى زهرى به زندگى خود در مرکز دایکندى خاتمه داد.

خانوادۀ نثار احمد ٢٠ ساله به خواستگارى روشن رفته بود، اما خانوادۀ دختر با ازدواج این دو جوان مخالفت کردند.

در سال جارى یک زن جوان به علت خشونت های فامیلی در ولسوالى سنگ تخت بندر دایکندى نیز خودکشى نموده و از این مادر یک طفل شیرخوار بجا مانده و پولیس شوهرش را دستگیر کرده است.

شکریه تابش یکتن از فعالان مدنى دایکندى می گوید که آگاهی دهی برای زنان که سالها از تعلیم  بازمانده اند ،تاثیرات خوبی به همراه خواهد داشت.

وى به آژانس خبرى پژواک گفت که اولین تاثیری که در این ارتباط دارد این است که خانمها برای ادامه زندگی تلاش می کنند و درمی یابند که خودکشی راه مبارزه نیست و دوام زندگی با مبارزه عاقلانه و خردمندانه امکان پذیر است.))

وى علاوه کرد که برنامه ها و کمپاین های آگاهیدهى ، زنان را امید وار به سهیم شدن در امور اجتماعی و فرهنگی می سازد و با عملى شدن این برنامه ها زنان که سالها مظلومیت را کشیده اند امید وار می شوند که در برابر ناعدالتی ایستادگی کنند و حق شان است که زندگی زیبا داشته باشند.

اسحق علی مُحبی رئیس محکمه استیناف دایکندی که در این کمپاین صحبت می کرد، گفت که خود کشی از دیدگاه اسلام مطلقاً ممنوع است واین پدیده را به نوعی بدتر ازانتحار توصیف می کند.

مسوولان و نهادهای مدافع حقوق بشر همواره  دلایل اصلی خشونت ها علیه زنان را، آگاهیدهی زنان از حقوق شان می دانند که دربرابر فرهنگ دیرینه مرد سالارى قد علم کرده اند، ولی دلایل خاص دیگری شامل بی سوادی ،رفتارهای ناپسند خانواده ها و ازدواج های اجباری از سایر ناهنجاری های است که هنوز توجه خاصی به آن صورت نگرفته و همواره از زنان قربانى میگیرد.

مسوولان محلى دایکندى میگویند که کمپاین آگاهیدهى محو خودکشى زنان را توسط دفتر کمیسیون حقوق بشر ونهاد های همکار شان در سطح این ولایت عملى می کنند .

این کمپاین رابرنامه های آموزشی در تمامی کورس های سواد آموزی و کورس های آموزشی در شهر نیلی مرکز دایکندى، محافل تبلیغاتی توسط علما در ولسوالی ها با همکاری ریاست ارشاد، حج و اوقاف و تدویر برنامه های رادیویی با همکاری مردم و رسانه های محلی احتوا میکند که طی چند مرحله برای یک هفته اجرا خواهد شد.

منبع: نیلى(پژواک١٦دلو٩٣)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد