پیام دایکندی

دایکندی یعنی سرزمین دلیر مردان

پیام دایکندی

دایکندی یعنی سرزمین دلیر مردان

نگرانی باشندگان دایکندی از افزایش نا امنی در شاهراه کابل - دایکندی

مردم ولایت دایکندی از افزایش نا امنی ها در مسیر کابل - دایکندی  بسیار نگران می باشند...   


 

یکی از باشندگان دایکندی می گوید، در ولسوالی های جلریز و تکانه میدان وردک مخالفان مسلح موترهای مسافران را متوقف کرده و از آنان اخاذی می کنند. یکی از باشندگان دایکندی می گوید، در ولسوالی های جلریز و تکانه میدان وردک مخالفان مسلح موترهای مسافران را متوقف کرده و از آنان اخاذی می کنند.

آنان می گویند که در چند ماه اخیر دزدان مسلح در این مسیر در ساحه کوتل ملا یعقوب در حصه دوم ولسوالی بهسود میدان وردک، پول و اموال برخی از مسافران را به سرقت برده اند.

مسافران این مسیر از مقام های محلی دایکندی و میدان وردک خواسته تا با ایجاد پوسته های امنیتی بیشتر و افزایش هماهنگی میان نیروهای امنیتی این دو ولایت، امنیت آن را تامین کنند.

شیر محمد انتظار، یکی از باشندگان دایکندی به خبرگزاری بخدی گفت، مسافران این ولایت، از چندی به این سو در ساحات پل بند شوی، کوتل ملا یعقوب و کوتل غوگردو از سوی دزدان مسلح متوقف می شوند.

او تاکید کرد که در ولسوالی های جلریز و تکانه در شاهراه کابل - دایکندی که از میدان وردک می گذرد، مخالفان مسلح موترهای مسافران را متوقف کرده و از آنان اخاذی می کنند.

به گفته او، دولت باید در حل این مشکلات اقدام کند، در غیر آن صورت افزایش نا امنی ها می تواند فاصله بین مردم و دولت را افزایش دهد.

دایکندی از امن ترین ولایات در مرکز کشور است که علی رغم داشتن سرحد مشترک با ولایت های نا امنی چون هلمند، ارزگان، قندهار و غزنی، در بیشتر از یک دهه گذشته شاهد کمترین حوادث تروریستی بوده است.

گزارش ها از نا امنی در برخی از مناطق دایکندی کمتر مخابره شده است اما نا امنی در مسیرهای اصلی منتهی همواره خبرساز بوده و باعث افزایش نگرانی باشندگان آن شده است.

پیشتر، شورشیان در مسیر جاده های ولسوالی های کجران، کیتی و خیدیر که به ولایات هلمند، قندهار و ارزگان وصل می شود در ساحات خارج از محدوده دایکندی در مربوطات ولسوالی های باغران هلمند و چهارچینه ارزگان، اقدام به جاسازی ماین کردند.

این امر باعث مسدود شدن راه های مواصلاتی دایکندی و در نتیجه محروم شدن بیش از پنجاه هزار نفر در ولسوالی کجران از خدمات صحی شد و نیز نرخ مواد اولیه در بسیاری از مناطق این ولایت را چند برابر بالا برد.

با این حال حبیب الله رادمنش، معاون سرپرست دایکندی افزایش نا امنی ها در مسیر کابل- دایکندی را تایید کرده است.

او اما می گوید که مسئولیت تامین امنیت این مسیر به عهده نیروهای امنیتی میدان وردک است.

از سوی دیگر جواد، مسئول یک شرکت ترانسپورتی در نیلی، مرکز دایکندی می گوید که بر علاوه افزایش سرقت های مسلحانه در مسیرهای منتهی به دایکندی، خرابی سرک ها و یخ بندان در کوتل ها نیز مسافران را با مشکلات بزرگی روبرو کرده است.

او تاکید کرد که در فصل زمستان بر اثر بارش سنگین برف، اکثر راه های ترانسپورتی دایکندی مسدود می شود و در بسیاری موارد مسافران در مسیرهای خطرناک گیر می مانند اما حکومت محلی این ولایت و شرکت های قراردادی که مسئولیت پاک کاری این مسیرها را به عهده دارند، درست کار نمی کنند.

دایکندی از ولایت های کوهستانی در مرکز کشور است که اکثر راه های ترانسپورتی آن صعب العبور و غیر معیاری است.

خرابی راه های مواصلاتی در این ولایت سبب بروز مشکلات زیادی برای مردم شده و حوادث جاده ای نیز همواره از باشندگان دایکندی قربانی می گیرد.

پیشتر فعالان مدنی و باشندگان این ولایت، در یک حرکت نمادین مدنی، با افتتاح یک پل تکه ای در این ولایت از دولت خواستند تا در زمینه ساخت راه های ترانسپورتی این ولایت توجه کند.

خبرگزاری بخدی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد